Ritverslag “Route Mijl op Zeven” van zondag 9 oktober 2016

Het was ongeveer 8.20uur en ik móést thuis wegfietsen, omdat ik wegkapitein zou zijn. Het erge was dat ik al om 6.45uur op was gestaan om de formule 1 race van Maleisië te kijken, waar “onze Max” een van de favorieten was.

Op het moment dat ik wegfietste lag hij 2e en baalde ik dat ik deze race niet af kon kijken. Maar gauw naar de Kerk gefietst en dan nog gauw effe kijken op de smartphone of hij Lewis Hamilton achter zich kon houden. Ondertussen verzamelden zich zo’n 14 Véloklub leden en een gastrijder van mij: Hans v.d. Ham van onze collega fietsclub uit Hooooors! Ik kreeg permissie om de race van Max even af te wachten. De finish was net na 8.30uur en hij speelde het nog klaar ook nog om Hamilton achter zich te laten en alweer voor de 5e keer een podium finish (2e) te noteren.

Ok, het werd tijd om te starten. Ik hield nog een korte briefing en op het moment dat ik wilde zeggen: vertrekken, zag ik dat mijn eigen voorband lek was. Grrrrrr! Dat werd een oponthoud van 4min. 22 (nieuw record voor mij) om de band te wisselen en op weg te gaan. Aangezien deze lekke band geconstateerd werd net vóórdat het startschot klonk, denk ik dat Sjaak deze niet meetelt voor het Sisserklassement, hahaha.

Ok, de route was voor mij een net zo’n grote verrassing als voor ieder ander. Ik had de laatste weken heel weinig tijd gehad en Peter Driessen was zo aardig om deze route, die hij ook al een keer gedaan had naar mij te sturen zodat ik vooruit kon. Peter, bij deze nogmaals hartstikke bedankt!

Het was een route die mij op het lijf geschreven was aangezien er een paar stroken zandweg/grindweg in zaten. En laten we eerlijk zijn: een route van mij is alleen maar een route van mij als er inderdaad een paar stukjes zandweg/grindweg in zitten. Blijft toch een handelskenmerk van mij.

De route ging voorspoedig, via Kronenberg, America en de Zwarte Plak naar Evertsoord, zodat we na een half uur nog steeds in Sevenum waren. Hierna gingen we verder via Helenaveen naar de Astensche Aa en Willemsveen. Het verste punt werd in Someren Eind bereikt, waarna we weer langzaam aan naar het zuiden en het oosten fietsten en na bijna 2 uur bereikten we onze pauzeplaats in de Groote Peel nabij Ospeldijk. Hier werden een paar lekkere koppen koffie genuttigd en kon Henk J. nog effe klassioneren met een paar andere, minder jonge, wielrenners uit een andere plaats. Na de koffie fietsen we een beetje parallel met de Nederweertsedijk richting Meijel, Neerkant en weer Meijel waarna we via de Belgenhoek en Grashoek weer richting Sevenum koersten. Nog effe langs de golfbaan en via de Turfhoeve naderden we Sevenum weer en zoals een goed kapitein betaamt arriveerden we een paar minuten voor 12 uur weer in Sevenum en kon de zondag beginnen en kon iedereen weer punten scoren bij het thuisfront door deze onverwacht vroege thuiskomst, zodat er ook nog ’s middags met vrouwlief/vriendinlief gewandeld, gefietst en familiebezoekjes konden worden afgelegd.

Het was een mooie koers met een rustig gemiddelde van zo’n 28,5 km/h, zodat er nergens gepiept werd dat het te snel ging (wel een paar die het te langzaam vonden gaan, maar ja, daar komen ze ook wel weer overheen ;-))

Groetjes, Henk H.

veloklub-9-10-16