Vandaag stond er weer een Duitse rit op het programma en wel volgens onze wegkapitein Peter Hoeijmakers naar de zogenaamde “Verschrikkelijke Oermter Berg”.
Was dit een afschrikmiddel van Peter?
In tegendeel zelfs, want vanmorgen stonden er maar liefst 16 renners aan de start.
Niet alleen 12 Véloklubleden, maar ook 4 LECT (Limburg Express Cycling Team) gastrijders/sters te weten Frank en Bram en 2 rijdsters Nikki en Ellie.
Of het fietsen vanmorgen met deze gastrijders/sters goed zou gaan, was nog maar de vraag, want een aantal had gisteravond een LECT-feestje gehad. Frank had duidelijk nog heel kleine oogjes vanmorgen!
Onder fantastische weersomstandigheden gaf wegkapitein Peter een korte briefing.
Halverwege koffie in Neukirchen-Vluyn en na 100 km zijn we weer terug! Vragen ? … geen vragen!
Met nog een heerlijk temperatuurtje van zo’n 20°C vertrokken we via de Dorperdijk richting Venlo. Onder het nieuwe tunneltje door naar het industrieterrein Tradeport-Venlo. Vlak voor een wegobstakel ging bij Peter Dr. de ketting eraf. Er werd nog wel hard geroepen naar de kopmannen, maar door de grote groep werd daar het signaal niet direct ontvangen. Er moest nog flink gesprint worden, om dit duidelijk te maken. De ketting lag er bij Peter toch weer snel op. Dit kettingprobleem zal binnenkort wel over zijn, want hij heeft een nieuwe fiets in bestelling!
Het fietsen vanmorgen was een groot feest. De LECT-gastrijders fietsten heel goed mee en namen ook geregeld de koppositie in. Toen we in de buurt van Hinsbeck door een tractor werden op gehouden nam Frank de kans om toch even een plaspauze in te lassen. Toch teveel bier gehad gisteren?!
De route vanmorgen was fantastisch, mede omdat Peter er diverse verrassende nieuwe wegen in had opgenomen. Toch werden we nog een keer opgehouden door een amazone met haar schichtige witte paard (Americo ?) die kennelijk nerveus werd van onze groene brigade. Onder leiding van “horse-whisperer” Kim fietsten we er heel rustig langs en zodoende kwam toch alles goed. Voor de koffiepauze kregen we nog de beklimming aan de achterzijde van de Tönisberg te verwerken en na een kleine 50 km arriveerden we bij het geplande en heerlijke koffieadres De Italiaan in Vluyn.

Heel goede koffie waar de meesten er dan ook 2 van namen. Na deze heerlijke pauze weer verder richting de “Oermter Berg”. De temperatuur was inmiddels al gestegen tot iets voorbij de 25°C. Toch was het nog steeds perfect fietsweer en zeker voor de maand september.
De beklimming van de “Oermter Berg” was van wegkapitein Peter een grapje, want we fietsten helemaal niet deze berg omhoog (kan ook niet) maar flink vals plat langs deze berg. Echter toch evengoed pittig, want er werd hard door gereden en de stijgingspercentages gingen toch richting de 8%. Van de feestavond van de LECT was weinig te merken, want ze fietsten alle 4 geweldig vanmorgen. Top!
Iedereen was volop aan het genieten van deze prachtige omgeving. Langzamerhand gingen we toch via Straelen weer richting de Nederlandse grens. In Velden met het veerpont naar Grubbenvorst, waar Frits huiswaarts ging.

De rest kachelde nog behoorlijk door naar eindstation De Trapperie in Sevenum, waar we na 95 km om ca. 12.15 uur onder inmiddels een tropische temperatuur arriveerden.
Daar werd nog genoten van een heerlijk koel drankje en werd wegkapitein Peter uitgebreid bedankt voor zijn geweldige rit van vanmorgen. Was weer een top rit vandaag! Peter bedankt!