Ritverslag 18 juli A-groep: Van Bree (Be) naar Bree (NL)

Wat een nare week hebben we toch achter de rug! De ene ramp na de andere voltrok zich. Eerst het overlijden van Peter R. de Vries na de moordaanslag. Dan de Coronabesmettingen die explosief zijn gaan stijgen. Daarna de watersnoodramp in België, Duitsland en Nederlands Limburg. Met als evacuaties van diverse dorpen tot gevolg. In de Tour de France verloor Wout Poels op de laatste zware berg van de Tour naar skioord Luz Ardiden ook nog eens de bolletjes trui. Bijzonder jammer voor onze regionale held! In 2008 hadden wij in de Pyreneeën ook onze fietsweek en beklommen toen ook de zware cols met o.a. de Peyresourde, Tourmalet en ook de beklimming naar Luz Ardiden. Voorwaar geen kattenpis.

Op deze prachtige zondagmorgen stonden we met 13 (oei, toch geen ongeluksgetal) renners klaar om de rit naar het Belgische Bree te maken. Onze leden van de Maasdorpen druppelden tegen 7.30 uur toch nog net op tijd binnen. Alwin had de kelder nog eerst moeten inspecteren en Peter H. had voor alle zekerheid toch maar op zolder geslapen. Ger Dr. is met zijn nieuwe woning toch iets verder opgerukt naar de Maas. Toch had iedereen er erg veel zijn in! Ondergetekende was vandaag de wegkapitein en na een korte briefing vertrokken we toch iets na 7.30 uur richting het Belgische land. De rit ging via bekend terrein naar Kronenberg, Helenaveen, Neerkant en Someren-Eind. Zoals gezegd was het al prachtig weer en de wind viel ook reuze mee. We hadden een redelijk tempo, zodat iedereen ook goed mee kon. Na Maarheeze, Soerendonk verder naar Gastel. Daar werden we opeens geconfronteerd met diverse wielergroepen uit het Belgische Achel. En fietsen konden die mannen, maar ook vrouwen. De achtervolging werd door Henk H. met succes ingezet. Hij fietste even met ze mee, maar hoorde dat zij een gemiddelde draaiden van ca. 37 km/uur. Henk liet zich hierdoor ontmoedigen en liet zich afzakken om van ons enkele groepsfoto’s te maken.

Na Hamont zetten we koers richting de Jachtweg (Jaagpad) langs het Kanaal Bocholt Herentals. Hartstikke mooi stukje fietsen langs dat water. Even later ging dit kanaal over in de Zuid Willemsvaart, waar we ook nog enkele kilometers langs fietsten. We naderden de plaats Bree, waar het centrum op de schop lag. De hele bestrating wordt daar vernieuwd. Wordt wel mooi! Dit keer hadden we ons koffieadres op de markt van Bree en wel bij “Het Wachtzaal” genaamd. We werden door enkele dames hartelijk ontvangen en de Belgische koffie ging er ook goed in.

Na  deze pauze kregen we een stukje minder mooi asfalt (ca. 2 km) langs een drukke weg, maar het gaat helaas bijna niet anders. We moesten tenslotte weer het kanaal de Zuid Willemsvaart over. Via Molen-Beersel en Groot-Beersel, doorkruisten we weer het Nederlandse plaatsje Hunsel. Tempo was vanaf Bree, ondanks de lichte tegenwind, toch goed en er werd op kop ook goed doorgedraaid. Problemen kenden we onderweg niet. Gelukkig geen lekke banden of ander malheur en dat nog wel met 13 man. Via Haelen, Leudal en Helden fietsten we weer richting Sevenum. Wij kwamen na 126 km om ca. 12.15 uur weer terug in Sevenum, waar we neerstreken op het ons al vertrouwde adres de “Trapperie de Werkplats”. Sommigen gooiden er nog een lekker Belgisch biertje tegenaan, terwijl anderen aan de cola of Half-Um gingen. De rit was heel goed verlopen, hetgeen helaas niet gezegd kon worden van de Formule 1 race van Max Verstappen ‘s middags. De wraak van Max zal ongetwijfeld zoet worden!

Iedereen bedankt!

Groetjes van wegkapitein Sjaak van Enckevort

Ritverslag 18 juli B-groep: Laar

Vanmorgen stonden we met 5 personen beej de kerk. We zouden naar de Brachterwald gaan maar door hoogwater, toch maar vanaf gezien. Volgende week gaan we er naar toe. Ben ik weer wegkapitein i.p.v. Hans Scheres.

Toen bij de kerk maar een andere route uit de mouw geschud. Richting Laar….fijne rechte wegen door bebost gebeid. Prachtige route. Had ik nog niet vaak gereden. Dus moesten we een koffieplek zoeken. Uiteindelijk bij de Brabander aan het kanaal in Someren heerlijke koffie met speculaas gehad. En zoals het bij een wegkapitein hoort te zijn de hele rit aan kop gefietst.

We waren om 12.00 uur in Serum na 90 km. Geen lekke banden en een prachtig weer. Op naar volgende week!

Gr.  Frits

Programma zondag 25 juli 2021:

A- groep: Route: Grave (130 km), Wegkapitein: Piet Janssen, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Brachterwald (85 km), Wegkapitein: Frits Hendrikx, Vertrek: 8.00 uur