Vorige week niet gefietst en deze week toch maar eens kijken wanneer ik ook alweer wegkapitein ben en voor een route moet zorgen. Op het rooster staat richting Cuijk, maar daar zijn we ongeveer 4 weken geleden nog geweest. Dus even zoeken wat we nog meer kunnen doen. Route naar de Holleweg achter Groesbeek is altijd wel een leuke en mooie route met wat klimwerk en het Duitse reichswald bij Kranenburg. Maar het zijn wel 135 km, een beetje veel maar goed, dat moet maar voor een keer.

De route aangepast omdat we die al een keer gedaan hadden. Het begin en het einde omgedraaid, het middenstuk zo gelaten omdat je anders de holle weg af gaat en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De route naar alle leden van de A groep gestuurd en het tijdsstip van vertrek vermeld. Slechts twee opmerking, één over de lengte en één over het weer. Verder geen opmerkingen dus gaan met die banaan.

Om half 8 staan er 8 groengekleurde- en een UAE-fietser klaar voor vertrek. De pauze is na 75 km en het veer na 25, dus dat gaat goed omdat die al om 8 uur varen tussen Bergen en Vierlingsbeek. Bij vertrek neem ik de kop met Jan en die geeft aan dat hij na ongeveer een half uur omdraait omdat hij nog 2 uur muziek moet maken in Horst. Dus na Afferden zijn we nog met 8. Het gaat voorspoedig, geen lekke banden na het gravel pad door de bossen bij Afferden en door naar Duitsland om via Kranenburg naar de Oude kleefsebaan naar Berg en dal te klimmen.

Vervolgens dalen we af via de Hogeweg en de van Randwijkerweg naar het plaatsje Beek-Ubbergen en daar draaien we bij de kerk links op de Bosweg op tot aan de nieuwe holleweg, die dalen we af tot de oude holleweg en die draaien we weer links op tot boven weer in Berg en Dal.

Het is net 10 uur dus het restaurant voor de koffiestop is ook geopend. Er is daar een toertocht rond om de zevenheuvelen dus veel fietsers op de been en een finishboog maar onze finish is nog ruim 85 km verder. In Groesbeek koffie gedronken en wat gegeten want het is toch wel erg warm.

Ruim tien voor 11 vertrekken we daar weer richting huis. Als het een beetje meezit zijn we rond 13 uur terug. Via de Kartenspielerweg in het Reichswald rijden we terug naar het zuiden en nu met een beetje wind tegen. We blijven in Duitsland tot Well om bij de Welse hut de grens te passeren. Ik begin het toch al een beetje moeilijk te krijgen.

Het is erg warm en voel met niet al te fit meer. Op de brug bij Well krijg ik een duwtje van achter als ik er doorheen lijk te zakken. Tegen Kim zeg ik dat ik I’am slowly dieing en via Blitterwijck gaan we verder richting Saerum. In Tienray wordt nog gestopt voor wat extra water, dat is daar gratis te tappen in de kroeg tegen over Tedje de ijscoman. Blij met een korte stop en dan het laatste stuk via Melderslo, Dijkerheide weg, St. Jorisweg, Niesweg terug naar de Trapperie.

Op de Dijckerheide weg breekt mijn elastiek, waar ik al een tijdje aanhang. Ik moet de groep laten gaan en heb een onvervalste hongerklop. Op de Niesweg fiets ik Kim voorbij en die lijkt hetzelfde probleem te hebben. Normaal gesproken zouden de sterke mannen die nu onverstoorbaar door beuken omkijken en de zwakkere in de groep naar het einde loodsen.

13 uur gaan we niet halen maar om kwart over 1 ben ik toch bij de Trapperie waar iedereen al vertrokken is. Thijs Pauwels ook lid van onze klub heeft een andere tocht gefietst en vraagt hoe het met me gaat, helemaal naar de vaantjes kan ik nog net uitbrengen en stap weer op om ook naar huis te gaan.

Van ons motto Samen Uit, Samen Thuis (SUST) was weinig te merken. Gelukkig is Kim of mij niets overkomen want als je zo naar de vaantjes bent ligt een ongeluk in een klein hoekje. Thuis zeker een half uur bij moeten komen om me weer een beetje goed te voelen. Volgende keer als het zo warm is toch maar een kortere route nemen, meer eten en niet zo veel kopwerkdoen in het begin.

Feiten, 136 km, 8  fietsers en geen lekkebanden.