De fietsvakantie Frankrijk (16-6-2012 t/m 23-6-2012) is in alle opzichten zéér zonnig verlopen. Met maar liefst 9 Vèloklubleden en 2 gastrijders van TC Everlo (Panningen) hebben we in de Provence rondom de Mont Ventoux en in de buurt van Barcelonette vele hoge cols beklommen. De zes door Ton Manders in elkaar geknutselde routes waren allen supermooi!

Een groot aantal van onze groep heeft deze 6 routes volledig gefietst en deze waren goed voor 664 km en 15030 hoogtemeters. De Mont Ventoux werd door iedereen met succes beklommen en een aantal (7) deed dit zelfs twee keer. Toch werd van iedereen, met name de eerste dagen in de Provence, het uiterste gevergd. Dit kwam mede door de zeer hoge temperatuur van zelfs boven de 35° C. Het asfalt smolt zelfs op sommige wegen. Het treffen met mister Mont Ventoux (Vèloklublid Thei Bouten) in Bédoin was heel inspirerend. Thei heeft de Mont Ventoux meer dan 100 keer beklommen. Is dit verslaving, waanzin of beiden? Thei fietste 23 juni 2012 de cyclo sportieve “La Cannibale”. Dit is een tocht van 173 km waarbij de Mont Ventoux twee maal beklommen moet worden. Eenmaal vanuit Bédoin en eenmaal vanuit Sault met in totaal 4529 hoogtemeters. Ga er maar aanstaan en dat met een leeftijd van 70 jaar. Het startschot werd gelost door de kannibaal zelf, Eddy Merckx.

Na drie dagen fietsen rondom de Mont Ventoux, verplaatsten we ons per fiets en per auto naar Barcelonette (tegen de Italiaanse grens). De streek met het échte hooggebergte! Onderweg naar Barcelonette kregen we nog wel af te rekenen met een fiks onweer en moest er geschuild worden. Gelukkig vonden we een schuilplaats in een Franse schuur, die daar geen van allen op slot zijn. In deze schuur was het een dolle pret met alles wat we in deze schuur aantroffen.

Op de eerste fietsdag in de omgeving van Barcelonette werd de hoogste pas van Europa, de Col de la Bonette (2802 m) beklommen. Dit betekende 23 km klimmen in een supermooie omgeving. Deze col biedt veel meer fraaie uitzichten dan de Mont Ventoux. Iedereen van onze groep wist de top van de Col de la Bonette te bereiken en dat is toch wel superklasse. Zelfs Willy Hermkens (71 jr.), onze nestor, wist toch relatief fris boven te komen. Klasse Willy ! Op de top lag zelfs nog sneeuw en werd er door ons met sneeuwballen gegooid. Uiteraard werden hier de nodige foto’s gemaakt. De afdaling van de Col de la Bonette was ook prachtig en er werd regelmatig onderweg gestopt om te genieten van de prachtige uitzichten.

De laatste fietsdag was de Koninginnerit. Een rit van 135 km met maar liefst 3 cols van boven de 2000 m (totaal ca. 3500 hoogtemeters). Dit was een zeer pittige tocht die 7 Vèloklubleden fietsten. Na ruim 7 uur fietsen was ook deze enorm mooie tocht volbracht. We kunnen als totale groep terugzien op een geweldig mooie fietsweek. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Iedereen bedankt voor zijn positieve bijdrage in deze week!

Salut,
Piet Janssen, Sjaak van Enckevort, Jo Hendriks, Peter Hoeijmakers, Jan Steegs, Ton Manders, Willy Hermkens, Hans Scheres, Peter Driessen, Robert Lenders, Frank Martens.