Ritverslag 27-4-2017 Oranjetocht

TWC Oranje uit Horst organiseerde op deze Koningsdag donderdag 27 april, waarbij koning Willem Alexander voor het eerst Abraham zag, haar 25-ste Oranjetocht.

Een jubileum editie dus. Nou dan zal TWC Oranje wel flink “uitpakken”, was althans de gedachte bij onze vereniging de Véloklub Sèrum. Daar moeten we naartoe had menigeen gedacht en trouwens ook met de gedachte een goede buur is beter dan een verre vriend.

’s Morgens om 8.00 uur waren er al zeker 12 leden van de Véloklub (allemaal Abrahams) aanwezig om aan de 120 km of aan de 150 km rit deel te nemen. Echter het waren er meer, want ook Sander en Thijs Pauwels waren ook aanwezig, maar zij fietsten in een ander gezelschap mee. Sander was speciaal overgekomen vanuit zijn nieuwe homeland Zwitserland en Ed Claassens helemaal vanuit Mallorca.

De inschrijving in de Mèrthal verliep vlekkeloos. De inschrijving met het “Scan & Go” principe werkt perfect, tenminste als je je NTFU pasje snel genoeg gevonden krijgt.

Toen we vertrokken, was het nog rond het vriespunt en was dus iedereen wel wat winters aan gekleed.

Via Kronenberg, Sevenum en Maasbree naar Hout-Blerick. Hier ontstond enige consternatie, omdat de kopmannen de afkorting naar de maasbrug wilden nemen, maar de route anders voorschreef. Toch werd er weer gegroepeerd onder bij de Zuiderbrug.

Dan via het Jaomerdal, “de trots van Venlo”, reden we richting Duitsland. De Oranjetocht loopt namelijk voor meer dan 80% over Duits grondgebied, tenminste zolang als we nog geen tol hoeven te betalen. Het is heerlijk fietsen op zo’n Koningsdag in Duitsland, want de Duitsers moeten dan gewoon werken en wij lekker niet.

Traditioneel kregen we een aantal klimmetjes voorgeschoteld, zoals Süchteln Höhe, Dornbusch, Mühlenheuweg en Ritterstrasse. Peter had ondertussen voor de 95 km-versie gekozen, Henk, Jac en Jan reden vanwege middagprogramma’s de 120km en de overige 7 gingen voor de 150 km.

Over mooie rustige wegen reden we via Leuth, Dyck, Dilkrath, Vogelsrath, Krinsend naar Nierderkrüchten. Na Dyck hadden we de routesplitsing al van de 120 km en de 150 km. Inmiddels hadden we er toen al zo’n 60 km gefietst. Zal toch wel bijna een pauzeplaats komen, zei de een al eens tegen de ander. Door de lage temperatuur hadden we wel zin in warme koffie. Maar niks hoor! Dan nog maar even doortrappen naar Lüttelforst, Urgerath, Waldniel, Loosen, Dornbush, Oberbocholt, Schlibeck en Hinsbeck. Eindelijk was na 95 km in Hinsbeck de eerste en enige pauzeplaats. Onze urineblazen stonden op springen! De koffie en “Torte” smaakten gelukkig wel goed. Na de pauze nog wat rondgecirkeld in de buurt van het heuvelachtige Hinsbeck, waar nog menig bergje beklommen moest worden. Onze “toppers” in de groep hadden er zin in, want er werd regelmatig flink door getrokken. Menigeen moest dus flink op de tanden bijten om ze op de hellingen niet kwijt te raken.

De temperatuur was mede door het zonnetje inmiddels al gestegen naar een aangename waarde, maar er stond toch nog wel een koude noord-westen wind. Dus flink doorfietsen was nog niet zo’n verkeerde optie.

Daarna via Herongen, Brüxken, Broekhuysen (nee niet ons Broekhuizen aan de Maas), Jagersrust, Schandelo naar Velden. Hier met een groot peloton fietsers de Maas over naar Grubbenvorst. Het laatste stukje naar de Mèrthal in Horst nog achter een gezellig groepje dames aangefietst van de “Ladies Ride”. Na 150 km bereikten we dus onze finish in Horst. Uiteraard werd hier nog iets gedronken en de diverse stands in de Mèrthal met de laatste snufjes en aanbiedingen bekeken. Ook oud wielrenner Henk Lubberding, wie kent hem niet met zijn wapperende haren, was aanwezig om de jonge en oude garde van de recreatieve fietsers met veel enthousiasme nog wat fietssnufjes te leren. Ger pakte vrijwel meteen zijn fiets en liet zich door Henk nog wat professionele fietskunstjes aanleren en was daar na afloop zeer over te spreken. Hoe stap je op en af, hoe rem je, waarom remmen en tegelijk trappen, hoe de bocht nemen, hoe hou je balans, ogen hoog houden en van je af kijken, kijken waar je naar toe wilt etc.. Ger weet het nu allemaal en mag zich een profrenner in spé noemen.

TWC Oranje gefeliciteerd met deze jubileum editie van de 25-ste Oranjetocht!

Bij de volgende edities verwachten we echter wel een pauzeplaats extra!

Statistieken:

Ritlengte: 150 km

Gemiddelde: 28.1 km/uur

Hoogtemeters: 707 m

Groetjes Sjaak van Enckevort en Jan Engels

Zondag weer clubrit naar Neerritter olv Pierre.