Ritverlag 11-08-2013

Ritverslag Zondag 11-8-2013.

Vandaag stond de “Route België” op het programma. Een rit die traditioneel tot in de puntjes wordt verzorgd door Jan Steegs uit Kepèl (Panningen). Om 7.00 uur stonden er echter maar 8 personen aan de start. Zeven Véloklubleden en gastrijder Guus Smedts (15 j.) uit Maasbree.  Wat heeft die jongen toch een lef om aan zo’n lange tocht van 150 km te beginnen! Waar was de rest dan? Enkelen hadden gisteren de tocht Luik-Bastenaken-Luik gereden en sommigen wellicht nog op vakantie. Eugene kon er nog niet bij zijn, want hij was nog niet hersteld van het ritje in Altenahr enkele weken geleden. Helaas kon Sander Pauwels ook niet van de partij zijn, want hij heeft vorige week in Zuid-Limburg een “schuiver” gemaakt en heeft er een onbruikbare fiets en wat lichamelijke ongemakken aan over gehouden. Sander heel veel sterkte met het herstel! Onze wegkapitein, Jan Steegs dus, wist ook nog te melden, dat hij veel last van “ziëne poëkel” (rug) had. Vorige week heb ik een lekkage van de keukenkraan proberen te repareren en was toen helemaal in het keukenkastje gekropen. Echter het keukenkastje klapte dicht en Jan kon er niet meer uit. Na geruime tijd kon zijn vrouw Nel hem uit deze benarde positie bevrijden. Bij Jan was echter de kramp volledig in zijn rug geschoten. Ik heb hier nog last van zei Jan, maar ik wilde jullie vandaag niet in de steek laten. Klasse Jan! Dat Jan er nog last van had was nog duidelijk te zien aan zijn ietwat gebochelde houding op de fiets. Zoals gezegd Jan bereid zijn ritten altijd heel goed voor en zo ook dit keer weer. Heel veel mooie aanpassingen van wegen en brede fietspaden. Iedereen kon dit aan het einde van de rit beamen. Na ruim 80 km had Jan de koffie gepland en wel bij café ’t Reselt in Rotem (Be). We moesten er wel een stukje voor omrijden, maar dan heb je ook wat. Een heerlijk terras, dat werd beschenen door een heerlijk zonnetje. Na de pauze fietsten we met de wind in de rug via Kinrooi naar het witte stadje Thorn. Hier heb ik vorige week, tijdens mijn testrit, ook iets onvoorstelbaars meegemaakt, zei Jan. In een afgeschermd natuurgebied van Thorn  liep een kudde Haflinger paarden op het fietspad. Ik wilde er doorheen en wilde ze van het fietspad verjagen. Maar dit lukte niet. Toch zag hij op een gegeven moment een gaatje in de kudde en wilde er met zijn fiets doorheen glippen. Echter een van de paarden beet Jan in zijn bil! Echt waar, zegt Jan en ik heb de “tèng” van dat paard nog in mijn bil zitten! Dat was natuurlijk lachen voor de rest. Het fietsen ging verder prima, maar wat wil je met zoveel rugwind en een lekker zonnetje. Dit geldt zeker ook voor de jonge gastrijder Guus. Hij fietste vandaag probleemloos mee en dat toch met een gemiddelde van tegen de 30 km/uur. Super gedaan Guus! Dat belooft wat voor de toekomst! Even na 12.30 uur bereikten we Sevenum met een uiteindelijke ritlengte van 147 km en een gemiddelde van 29.9 km/uur.

Jan, bedankt voor deze zeer mooie België rit 2013!

Groetjes Sjaak van Enckevort.

Weekend Luxemburg 13-14-15 sept. 2013.

Het weekend naar Luxemburg nadert al met rasse schreden. Over ruim een maand is het al zo ver. Dat het mooi fietsen is in Luxemburg, is bij velen al wel bekend.  We logeren dit keer in de buurt van de stad Luxemburg. We vertrekken vrijdagmorgen (13-9) vroeg en zijn zondagmiddag (15-9) om ca. 18.00 uur weer terug in Sevenum. De organisatie (Piet & Sjaak) wil al graag vanaf nu de opgaven