Ritverlag 20-04-2014.

Pasen 2014.

Een jaarlijkse terugkerend familiefeest met al zijn rituelen die met deze dag vullen.
Dit was ook enigszins te merken aan de opkomst van de rit afgelopen zondag.
Een klein aantal had de dag ervoor de toerversie van de Amstel Gold race gereden. 245 km. Voilla. Een bijzondere knappe prestatie.
Ook voor de mensen die nog eitjes moesten zoeken was fietsen even niet aan de orde.
Dan waren er nog leden die naar Prilpop gingen. Voor hun vandaag dus ook een snipperdag.
Verder was John Smedts met het team A.L.S. een eigen trip aan het maken als training voor de beklimming van de Mont Ventoux de volgende maand.

Desondanks toch 14 leden welke aan de tocht onder leiding van ondergetekende wilden beginnen.
Voor velen kwam de wijziging in het programma toch nog als een verrassing. Maar de wegkapitein had kosten nog moeite gespaard om deze dag te doen slagen.
Vol vertrouwen begonnen we aan onze tocht richting Brabant.
Wetende dat de Oostenwind nog flink zou aantrekken en dat de kastelein pas om 10.30 uur de slaap uit zou hebben, werd er in een matig tempo richting Weert gefietst.
Rond deze stad had ik mooie binnenwegen met verraderlijke bochten (waar Sjaak de remweg ging testen) weten te vinden die ons via camping “de Ijzeren man” langs het kanaal richting Budel Dorplein voerde.
Daar moesten we even snelheid minderen voor een Gans met een zevental kuikens welke de weg dreigde over te steken.
Gelukkig ging het voor de dieren en de fietsers allemaal goed. Via Budel ging het rond de grensstreek met België richting Achel en hierna rechtsomkeer terug naar Gastel.
Enkele hadden van dit kleine dorpje nog nooit gehoord dus reden temeer om maar eens koffie te gaan drinken op het enige aanwezige terras.
De uitbaters van “de Cranehoeve” hadden blijkbaar de slaap toch al uit en stonden buiten in de zojuist doorgebroken zon te wachten.
We werden goed bedeeld met koffie, cake en chocolade paaseitjes.
Na deze comfortabele onderbreking werd de tocht volgens het tijdschema voortgezet.
Jan de wind was inmiddels flink aan het blazen en zo werd er wat vaker op kop van de groep gewisseld. De krachten moesten nu echt aangesproken worden.
De route ging door het natuurgebied via Soerendonk naar Maarheeze.
Hier konden we de traditieonele weg richting Sevenum weer oppakken.
Rond de klok van 12.20 reden we met 113 km. in de benen het centrum binnen en konden we terugkijken op een mooie paasmorgen.

Mooi is te horen dat er toch veel Sevenumse mensen onze berichtgeving in het klokske wekelijks lezen.
Op deze wijze blijven onze (oudere) dorpsgenoten toch op de hoogte van datgene wat de Veloklub zoal (buiten Sevenums grondgebied) doet.
Zo ook buurtbewoonster Leen, fantastisch dat je ons nieuws volgt en dat je dit nog jaren mag blijven doen.

Programma zaterdag 26 april.
Konings-Oranjetocht georganiseerd door TWC-Oranje Horst.
Dit is de eerste WA koningstocht. Dus een primeur!
Doe hier “MAXIMA-al” aan mee. Is een super tocht en een super organisatie!

Let op: In tegenstelling tot de eerdere vermelding in het programma, gelden de volgende vertrektijden:
Vertrek in Sevenum : 7.15 uur.
Verzamelen in Horst: 7.30 uur.

Groet Huub.