Ritverslag 07-07-2013

Rittenverslag zondag 7 juli,

Vandaag staat route St. Anthonis ( 115 km) op het programma. Maar ik heb er route Milheeze St. Anthonis van gemaakt. Het enige verschil is dat we Milheeze aantippen.

We vertrekken met twaalf man. Ger heeft zijn tenue van de Dolomieten Marathon aan, die hij vorige week zondag nog heeft gereden. Een mooie cyclosportive van 138 km met een hoogteverschil van 4300 m.

Als je met een bepaalde regelmaat een route rijdt die linksom draait ga je daaraan wennen. Druk je op de knop  “omkeren” op je navigatie, dan wordt dezelfde route volledig anders.

Zonder al teveel moeite komen we tot aan de rand van Milheeze waar we rechtsaf slaan richting St. Anthonis. De oriëntatie van menigeen was toen ver te zoeken.

Doordat  we  dit keer minder bochtenwerk hebben, blijft het tempo er goed inzitten. Af en toe krijgen de kopmannen een seintje uit de groep of het ietsjes minder kan. Daar wordt direct op geanticipeerd. Op die manier blijft het voor iedereen leuk.

De boswachterij laten we links liggen en via de kern van St. Anthonis koers we op Stevensbeek af. Via een lus (twee keer viaduct A73) bereiken we Overloon.

Ook deze ochtend heeft de wegkapitein voor een verrassende nieuwe koffieplaats gezorgd. Dit keer de golfbaan in Overloon. De koffiekopjes staan al op tafel. We worden hartelijk ontvangen. En met een schitterend uitzicht op de golfbaan is dit prettig vertoeven.

Vervolgens via Smakt, Oostrum, Geijsteren rijden richting de Maasdorpen. Als we Lottum arriveren, haken er enkelen af die rechtstreeks naar huis gaan. Bij de voormalige stortplaats in Houthuizen aan de Vierhouterveldweg is nog behoefte aan een sanitaire stop. Zo krijgt het Olifantengras van Thei Maes vanochtend nog een extra injectie vloeibaar mest. Lang geleden is deze plaats ook het speelterrein geweest van ondergetekende.

Met 113 km op de teller komen we om 11:45 uur in Sevenum aan. Tot slot nog een drankje op het terras van de Sevewaeg om alle lofzang over de mooie route in ontvangst te nemen. En nu rap naar huis om de touretappe te zien.

Zondag 14 juli:

Marathon naar Scherpenheuvel België, 220 km, 07:00 uur, wegkapitein: Ger Driessen.

Veloclub Serum heeft TWC Oranje uitgenodigd om hieraan deel te nemen. De voorlopige aanmeldingen zijn zodanig dat er 6 leden van Serum en 4 leden van TWC deze tocht gaan rijden.

Zondag 14 juli:

Alternatieve route, 100 km, 08:00 uur, wegkapitein: Huub Huijs.

Groetjes, Pierre