Ritverslag 01-09-2013

Ritverslag 1-9-2013

Normaal gesproken is Peter Hoeijmakers uit Lottum de drager van de rode lantaarn in ons peloton. Op die manier heeft hij overzicht en houdt hij alles goed in de gaten. Vandaag was hij echter onze wegkapitein en daardoor natuurlijk continue voorin te vinden. De route vandaag voor de afwisseling eens geen rozenroute.

Peter had een ritje van 100 km uitgezet over de “Paôl” (Duitsland dus). Het was bij de start om 08.00 uur wel fris (9°C), maar toch stonden er 9 renners en onze vaste jeugdige renner Guus klaar om deze rit te maken. Guus had zelfs het Véloklub tenue aan (nieuw lid dus!), wat weliswaar oversized leek, maar hij zag er toch wel erg blits uit. Ook Eugène was er weer bij, hij was de “Eifel-dip” gelukkig weer te boven. Super.

Met een strak tempo denderden we de grens over en kwamen in een enigszins geaccidenteerd terrein terecht. Maar voordat we de heuvels te verwerken kregen, fietsten we nog over een kilometers lang fietspad, wat eerst een spoorlijn was geweest. Niet bevorderlijk om snelheid te houden, want er zijn de nodige obstakels in verwerkt. Ook waren het vandaag zeer veel bos- en veldwegen met de nodige haakse bochten. Het was continue draaien en keren en dan weer optrekken. Dit heeft Peter wellicht van Thei Bouten geleerd en we kunnen dus melden dat we een nieuwe “Kurven-König” in ons midden hebben.

Toch was de rit heel mooi en er zaten diverse wegen bij die we nog niet eerder hadden gefietst. In het mooie Wachtendonk had Peter bij de plaatselijke Bäckerei de koffie op het oog. Buiten op het terras was het net iets te fris, vandaar dat we met z’n allen naar binnen togen. Goed en wel op de stoel zittend kwam een gefrustreerde oudere meneer op “hoge poten” binnen met de mededeling: Hoe wij het in ons hoofd haalden om onze fietsen tegen zijn monumentale pand te plaatsen. “Haben Sie das Schild denn nicht gelesen”, brieste hij! “Wir wissen von nichts”, zei Jan.

Om de goede vrede te bewaren, gingen we toch maar mee naar buiten. Inderdaad een klein bordje met de tekst: “Fahrräder hinstellen verboten”. Er is toch altijd iets met Duitsers en Fahrräder. Maar goed we hebben ze verplaatst en de goede man had weer “even” rust.

Na de koffie ging het weer huiswaarts, richting Venlo. Het zonnetje was inmiddels wat doorgebroken en het voelde zelfs heel aangenaam aan. De Venlose brug werd echter door wegkapitein Peter gemeden. We gaan in Velden het veer over, want anders krijgt onze penningmeester het geld niet op. Ha,ha,ha, lachte hij!

Tegen half een bereikten we Sevenum en dronken we op het zonnige terras van de Sevewaeg nog een lekkere consumptie en spraken we nog over de mooie rit die Peter zeer vernuftig in elkaar had geknutseld!

Peter bedankt!

Statistieken: ritlengte 97 km.

Gemiddeld: 28,8 km/u

Groetjes,

Sjaak van Enckevort

Weekend Luxemburg 13-14-15 sept. 2013.

Helaas gaat het weekend naar Luxemburg dit jaar niet door. Door uiteenlopende redenen hebben enkele leden zich moeten afmelden, waardoor we toch met te weinig mensen overbleven. Over 2 jaar volgt een nieuwe poging en dan wordt het misschien een fietsweekend Winterberg (Eifel).

Organisatie weekend Luxemburg: Piet Janssen, Sjaak van Enckevort.

Programma zondag 8-9-2013.

LET OP: Programma is gewijzigd.

Route: Maasbracht, Stevensweert en Hunsel (120 km)

Wegkapitein: Piet Janssen

Start 7.30 uur.