Ritverslag 05-10-2014

Ritverslag Veloklub Sérum zondag 5 oktober,

Van een Indian Summer gevoel wat we de afgelopen week hebben gehad is niets meer over. Zoals al voorspeld door de weergeleerden was het deze ochtend nat en druilerig grijs. Een blik op de buienradar vertelde me, dat het na 09.00 uur redelijk droog zou zijn. Bij vertrek in Maasbree, waar ik het zonder mijn eigen vlees en bloed (Guus) moest stellen, omdat hij een drukke zaterdag achter de rug had, ging ik vol goede moed bij mijn andere Breetse ploegmakker langs. Deze zat echter in zijn nachtlingerie, aan de keukentafel voor het raam, als een dame van lichte zede. In plaats van het zo bekende gebaar van kom maar binnen, gaf hij met een paar NEE-hoofdknikken duidelijk aan dat hij niet van plan was om met dit Klo…!? weer op zijn fiets te stappen. Vol plichtsbesef en tegen beter weten in ging ik toch richting Sevenum. De regen kwam nu echt stevig naar beneden en mijn rode knipperlampje achter op mijn fiets moest ervoor zorgen dat ik toch redelijk zichtbaar was voor het overige verkeer. Eenmaal in Sevenum zocht ik een strategisch beschut plaatsje waar ik droog mijn ploeggenoten kon zien aankomen vanuit alle richtingen. Onderweg had ik al een rekensommetje gemaakt. Bij een opkomst van 30% van de 19 renners die vorige week aanwezig waren kon ik tevreden zijn. Met ongeveer 6 fietsers kon je toch wel een lekker ritje rijden. Toen er een deuntje vanuit de kerktoren was te horen, begreep ik dat het niet erg druk zou worden deze ochtend. De minuten verstreken en daarmee ook de kans dat zich nog enkele renners zouden melden. Nu sloeg de twijfel toe… was het 08.30 uur of toch 09.00 uur vertrektijd? Na nog een minuut of 2 te hebben gewacht (je kunt nooit weten nietwaar?) werd het pijnlijk duidelijk. Géén renners! Omdat mijn zakken vol zaten met proviand, extra hesje en 2e reserveband, besloot ik dan toch maar de rit te gaan rijden. Het zou zonde zijn van de voorbereiding en ook wel raar om bij thuiskomst alles onaangeroerd weer in de kast te leggen. Eenmaal aan het rijden werd de regen snel minder. De route ging via de Kieviet/Kwakvors richting Meijel. Een kort stuk langs de Ospelse Peel richting Heusden (andere kant van Ospelse Peel). Hier kon het regenjasje uit, omdat het droog was. De route voerde me achter Heusden over het water naar Someren-Heide. Binnendoor via enkele smalle boerenweggetjes naar Someren en Lierop. Geen koffie vandaag. Nu door gefietst via Industrieterrein Helmond en Brouwhuis richting Vlierden en Neerkant. Al met al een mooie rit die ik bij gelegenheid graag dit najaar nog een keer wil rijden met de Klub. Voor eenieder die niet is komen opdagen….groot gelijk het was ook klo…weer. De enige die trouw is gebleven aan de Klub deze zondag was de verzorging. De kleding ligt alweer gewassen en opgevouwen in de kast voor de volgende rit, Mariël,Thanks.

Roadcaptain, John

Statistieken:

Ritlengte 97 km

Gemiddelde 28,4

Aantal plasstops 1

Lekke banden geen

Ravitaillering 1 muislibol, 1 banaan en een snelle Jelle en 2 bidons Isostar

Programma 12-10-2014

Route: “Dorpen tocht Horst aan de Maas” (80 km)

Wegkapitein: Peter Driessen

Vertrek: 9.00 uur