Ritverslag 07-09-2014

Ritverslag 7 september 2014.

Vakanties voorbij, prachtige route, zeer mooi weer en toch maar 10 leden aan de start voor de route in de omgeving van Kempen (Duitsland). Maar dit had ook zijn redenen. Een aantal leden van de Véloklub zou namelijk dit weekend meedoen aan de “Walk4theroses” en de “Ride for the roses”. Geweldig initiatief mannen!

Peter Hoeijmakers uit Lottum was vandaag de wegkapitein. Hij had meteen zijn dorpsgenoot Alwin Opbroek meegenomen, die we al zeer geruime tijd niet meer gezien hadden. Druk, druk, druk met de rozen in Lottum. Gelukkig is nu de stoom wat van de ketel en kan hij op zondagmorgen weer wat meer fietsen. Welkom terug Alwin! Onze wegkapitein Peter houdt wel van verrassingen en die waren er vandaag dus ook weer bij. Hij dirigeerde ons naar het voormalige Floriadeterrein in Venlo. Het terrein ligt er nog steeds zeer fraai bij en je kunt er nog mooi fietsen ook. Als wegkapitein sta je tijdens de rit natuurlijk wel wat in het middelpunt, maar je kunt het ook overdrijven. Na bijna 10 km, reed Peter op datzelfde Floriadeterrein al lek! Toch

wist Peter dit in een recordtijd te repareren en konden we weer snel op pad richting de Zuiderbrug in Venlo. Daar troffen we een klein groepje van de LECT (Limburg Express Cycling Team) die daar aan het wachten, of al aan het uitrusten, waren. Dit is nog eens een “hersteltraining”!

Het was vandaag echt prima fietsweer. De temperatuur ging al vrij snel naar de 20°C en er stond nauwelijks wind en dat laatste komt toch niet veel voor. De vele windmolens in Duitsland moesten bijna nog aangeduwd worden. Niet alleen het weer, maar ook de route was vandaag prachtig. Dit had Peter op Google-maps en met zijn GPS vooraf al piekfijn uitgedokterd. We fietsten over prachtig onbekende wegen en ook gloednieuwe fietspaden waar voorheen een spoorlijn had gelegen. Hier ging Jan nog eens gas geven tot wel 40 km/uur. Het is weliswaar nog vroeg in september, maar dat de herfst in aantocht is toch al een beetje zichtbaar. De bladeren beginnen al mooi te verkleuren en de eikels en beukennootjes vallen ook al veelvuldig op de weg. Met de herfst in zicht nadert dan ook al een beetje het einde van het racefietsseizoen. Jammer, maar het is niet anders.

Na ruim twee uur fietsen had Peter de koffie gepland bij de plaatselijke Bäckerei in Sankt Hubert. We namen een groot deel van het terras in beslag en bestelden natuurlijk koffie/thee en sommigen nog wat lekkers erbij. Bij de afrekening kwamen we er achter dat deze Bäckerei ook nog een zeer mooie binnentuin had, die we dus compleet gemist hadden. Zeker iets voor een volgende keer!

Na deze lekker ontspannen pauze, fietsten we weer richting Nederlandse grens, waar we na enige tijd in Schandelo arriveerden en toen ging het nog in een sneltreinvaartje naar het veerpont in Velden waar de oversteek naar Grubbenvorst werd gemaakt. In Grubbenvorst viel het 10-tal enigszins uit elkaar, want Alwin ging naar Lottum, Huub en Louis gingen richting Blerick en Frits bleef in Grubbenvorst. Het overgebleven 6-tal koerste nog naar Sevenum. Onderweg kwamen we Véloklublid Jos Janssen nog tegen, maar toen we in Sevenum aankwamen zagen we in de verte Stan Jansen op zijn mountainbike naar huis fietsen. Nou daar word je toch helemaal vrolijk van! Klasse Stan! En verdere beterschap!

Op het terras van de Sevewaeg konden we in zeer feestelijke glazen nog genieten van een heerlijke consumptie. Iets duurder maar dan heb je ook wat!

Peter bedankt voor deze supermooie tocht. Deze rit moeten we er zeker inhouden!

Statistieken: ritlengte 103 km

Gemiddelde 29,5 km/uur.

Groetjes,

Sjaak van Enckevort.

Programma 14-09-2014

Route: Maasduinen – Boxmeer (100 km)

Wegkapitein: Sjaak van Enckevort.

Vertrek: 08.00 uur