Ritverslag 09-09

Vandaag stond de “Route Kempen-Duitsland” op het programma met wegkapitein Peter Hoeijmakers. Echter Peter voelde zich niet echt lekker en moest afzeggen. Hij benaderde Ger Driessen, ook een Duitsland kenner, om zijn rit in de mooie Duitse regio van Kempen over te nemen. Gelukkig deed hij dit en hadden we vandaag toch nog een wegkapitein. Afgelopen vrijdag had Ger deze rit in zijn GPS geladen en proberen te fietsen. Hij waarschuwde ons vooraf even dat er misschien wel iets fout zou kunnen gaan, maar daar moesten we maar een beetje begrip voor hebben. Uiteraard hadden we dat.

Het zou vandaag een prachtige dag en misschien zelfs wel een tropische dag kunnen worden en dat nog wel in september! Met 12 Véloklub leden en onze vaste gastrijder Sander Pauwels gingen we van start richting A73 Maasbrug. Het was al prachtig fietsweer en iedereen was zeer goed geluimd. Dit laatste ging er bij Henk Hermans volledig af toen hij net in Duitsland aangekomen bij een spoorwegovergang een spaak in zijn achterwiel brak. Dit was natuurlijk balen, want hij had een flinke “slag” in zijn wiel en kon onverrichter zake terug naar huis. Jammer Henk!

De rest vervolgde de route en werd geconfronteerd met een zeer bochtig parkoers met zeer veel hindernissen. Op een spoorlijn die omgetoverd was tot fietspad bevonden zich zeer veel wegversmallingen en op een ander lang fietspad bevonden zich “tig” hekwerkjes waar behendig tussendoor gemanoeuvreerd moest worden. Waren dus geen ideale wegen voor een racefiets, maar dat vertelt Google Maps natuurlijk niet vooraf. De snelheid werd er dus geregeld flink uitgehaald en dat gold ook nog voor een zandpad en een opgebroken weg. Echter het weer was prachtig en dat voerde toch de boventoon. Na ruim 60 km fietsen bereikten we het mooie plaatsje Wachtendonk waar Ger de koffie pauze had gepland. Net als bij Maria Auxiliatrix was ook hier een soort rommelmarkt (Trödelmarkt) in opbouw. Met een ware stoelen- en tafeldans konden we toch met 12 personen bij elkaar zitten en kon er koffie gezet worden. Dit was voor de jonge (onervaren?) serveersters toch een hele opgave. Het duurde enige tijd, voordat iedereen zijn Känchen koffie had, maar de koffie ging er toch goed in.

Na de pauze ging het tempo flink omhoog en koersten we via de grens en Schandelo naar het veer in Lomm, om zo de oversteek naar het prachtige rozendorp Lottum te maken. Sommigen opperden zelfs om nog even bij de zieke Peter op bezoek te gaan. Dit hebben we maar niet gedaan, want hij zou er wellicht niet sneller van opknappen. Toch verdere beterschap gewenst Peter.
Van Lottum ging het via Interchalet richting Sevenum, waar we om 12.25 uur het zonnige terras van de Sevewaeg bereikten waar de uitbater Ton ons al stond op te wachten. Als een engeltje dat over je tong pist, zo lekker was deze consumptie!

Ger, bedankt voor deze rit, die wel te betitelen is als de “Kurven- und Sperr-Strecke”.

Ritgegevens: lengte 103 km met een tropisch gemiddelde van 28,6 km/uur.

Groetjes,
Sjaak van Enckevort

Zondag 16-09-2012
Route: Roermond – Ool (100 km)