Ritverslag 10-5-2015
Wie aan Lottum denkt, denkt aan rozen en wie aan rozen denkt, denkt aan het 2-jaarlijkse rozenfestival. Maar er komt nog meer moois uit Lottum, namelijk de mooie jaarlijkse fietstocht van de Lottumse Peter Hoeijmakers naar en in de regio van het Duitse Goch.
Vandaag was het niet alleen Moederdag, maar het zou ook een zeer mooie dag worden. Veel zonneschijn en een aangename temperatuur.
Dit alles had 21 Véloklubleden aangespoord om aan deze mooie tocht mee te doen.
Zelfs Eugène van Bavel was erbij. De 1-ste keer dit seizoen, na zijn ongelukkig ski-ongeluk van afgelopen winter. Nog maar een goeie 100 km getraind en dan dit avontuur toch aandurven? Klasse Eugène!
De start was voortvarend. Piet Janssen, onze kersverse 65 jarige, nestelde zich met de wegkapitein op kop en dan weet je dat het hard gaat. Het leek wel alsof Piet weinig geleden heeft van de 65 jaar festiviteiten. Of wordt hij nog elk jaar beter?!
Via de Maasbrug in Well fietsten we snel Duitsland binnen. Vele wegen waren goed maar er zaten ook wat “wasbord-wegen” bij en af en toe ook nog diverse gaten in de weg. Het was dus zaak van: 2 handjes aan het stuur, elkaar goed waarschuwen en dus goed opletten. De zon stond al hoog aan de hemel en het was dan ook prachtig fietsweer. We genoten ook van de mooie gele koolzaadvelden en het bloeiende fluitenkruid dat in de bermen bloeide. In de buurt van Asperden werd ons de weg versperd, omdat een kolonne koeien naar de wei moest. Dit betekende dus omdraaien en de wegkapitein moest even improviseren om toch weer op de juiste weg uit te komen, hetgeen ook lukte. Na ruim 2 uur fietsen bereikten we de mooie plaats Weeze waar onze wegkapitein een schitterende koffielocatie had gevonden. We konden met z’n allen prachtig op het terras in het zonnetje genieten van een “Pot Caffee” (zo heet in Duitsland een flinke mok koffie) en gezellig even bij kletsen.
Na de pauze nog even ca. 40 km wegtrappen en dan zou het Moederdag ritje er al op zitten. Maar we kregen eerst toch nog een onverwacht probleempje. Huub Hendriks wilde wegfietsen maar constateerde een “Platte” (lekke band). Toch nog snel even een bandje wisselen en dan weg. Het tempo na de pauze was inmiddels een beetje getemperd, want voor sommigen was het een beetje te hard gegaan voor de pauze. Toch bereikte iedereen zeer gerelaxt de finish die getrokken is op het terras van de Sevewaeg. Toch gingen velen rechtstreeks naar huis om maar niks te missen van de Moederdag festiviteiten. Alle moeders alsnog: gefeliciteerd.

Peter bedankt voor de mooie rit!

Statistieken:
Ritlengte: 102 km
Gemiddelde: 29.1 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 17 mei 2015.
Route: Klimmen-Banneux-Klimmen (120 km).
Wegkapitein: Ger Driessen
Opgave: bij Ger Driessen uiterlijk donderdag a.s.
Vertrek: 7.00 uur
Vervoer: Auto’s + fietsaanhangwagen