Ritverslag 11 mei 2014.
Van “Calm After The Storm” was vanmorgen absoluut geen sprake. Wel feliciteren wij Ilse DeLange & Waylon met hun prachtige tweede plaats op het Songfestival in Kopenhagen. Nee, vanmorgen stormde het nog steeds! Toch waren er nog 7 Véloklubleden op komen dagen om de rit rondom Goch (DE), onder leiding van wegkapitein Peter Hoeijmakers, toch mee te maken. Zeven echte mannen van staal met een Spartaanse opvoeding meldde iemand, dit in tegenstelling tot de tegenwoordig meer toegepaste permissieve opvoeding (alles mag, alles kan, niets moet!).
Onder het motto van Jan Nabben “Kom laoten we mar gaon, want de besten ziën er!” fietsten we richting Lottum, de woonplaats van onze wegkapitein.
Ook kon Peter het niet laten om ook nog even langs zijn collega Ivo Hoeijmakers in Blitterswijck te fietsen, maar deze lag nog op een oor. Te hard gewerkt de afgelopen week? De stormachtige zuidwestenwind hadden we volledig in onze rug en dus vlogen we via de Well’se brug naar Duitsland. Gelukkig was het (nog) droog en de temperatuur was prima. Peter had alle moeite gedaan om de mooie wegen in Duitsland te vinden, maar bij een weggetje ging het toch helemaal mis. Een grote hijskraan stond er midden op de weg en de weg was volledig afgesloten. De brug over een beek was nog niet geplaatst. Dit betekende rechtsomkeer en er werd naar een andere oplossing gezocht. Peter lachte deze hilariteit helemaal weg door te zeggen: Ik heb ze nog zo gezegd, zorg dat jullie zondag hiermee klaar zijn! Haha! De rit voerde ons verder langs de buitengebieden van Goch. Gelukkig reden we niet langs het “Hotel Wilhelm Anton Hospital” waar ondergetekende vorig jaar rond deze tijd, een weekje noodgedwongen “gelogeerd” heeft.
Na ruim 60 km bereikten we ons koffie adres in Weeze en wel een mooie en grote plaatselijke Bäckerei. Maar het was er ontzettend druk, want ook in Duitsland was het “Mutti-tag”. We moesten een beetje aan kleine tafeltjes inschikken, maar verder ging het prima. Na deze pauze ging het weer richting Nederland en dat betekende tegen de stormachtige wind in boksen. Met een paar sterke kopmannen lukte dit echter prima en ook onze wegkapitein schuwde dit “vuile werk” niet. Onderweg gaf Peter nog tekst en uitleg over de flora en fauna. Zo hoorden en zagen we de bekende “Kroënekraan vogels” en de minder bekende Canadese ganzen. Hoe komen die hier verzeild geraakt, vroegen we ons af? We namen de veerpont, hoe kan het ook anders, naar Lottum en van hieruit via Grubbenvorst naar Sevenum. Bij Peter in Lottum fietsten we zelfs bijna door zijn nieuwe achtertuin. Van hieraf “verloren” we steeds meer renners. Henk draaide af naar Blerick, Ger ging richting Grubbenvorst en Hans draaide op een gegeven moment af naar Horst.
Peter maakte zoals een goede wegkapitein betaamd de hele rit mee af en we bereikten even na 12 uur toch ons vertrouwde terras van de Sevewaeg. Hier werd, ondanks het inmiddels regenachtige weer, nog wat gedronken.
Peter voor deze rit krijg je om in songfestival termen te blijven van ons een score van “Twelve points” en op z’n Frans “Douze points”. Peter bedankt voor deze mooie rit!

Statistiek: ritlengte 104 km.
Gemiddelde: 29,1 km/u

Groetjes,
Sjaak van Enckevort.

Programma zondag 19 mei 2014.
Route: Klimmen Banneux Klimmen (120 km)
Eigen organisatie.
Wegkapitein: Ger Driessen
Opgave bij Huub Huijs i.v.m. gezamenlijk vervoer (inmiddels al 9 kandidaten!)
Vertrek: 7.00 uur

Alternatieve route: 100 km