Ritverslag 11 oktober A+B groep Bakel

Vertrek 8:30 uur bij de Sevewaeg richting America met aanwezigheid van de voltallige cameraploeg van ’t Lenske. Dus we zullen wel te zien zijn geweest in het Journaal bij het dagoverzicht van de lokale TV-zender. Het typische startprobleem deed zich weer voor, na het praatje van de wegkapitein en het aangeven van de richting wordt gestart. De wegkapitein neemt het voortouw en je verwacht dan dat de rest van het peloton snel aansluit en er op een redelijke snelheid gestart kan worden. Bij de A-groep hoef je als wegkapitein niet bang te zijn dat de laatste niet aansluiten, nu met een A en B combi is dat wat anders. Als er wat veel wind staat, kan het zomaar zijn dat enkelen het laatste wiel niet meer kunnen vinden. Dus maar weer rustig aan doen totdat de groep weer compleet is. Er staat toch wat wind uit zuid oostelijke richting als we richting het Brabantse land koersen. Met Pinarello Jo neem ik de kop, maar al snel wordt er gepiept op de tweede rij dat we niet te snel moeten fietsen. Voor PDM Henkie gaat het iets te hard. Henk vertelde met enige trots dat het windjack, wat hij die ochtend aan had van PDM Magnetics, die van de video- en cassette banden, uit 1983 stamde. Het is fris deze ochtend, grijs weer, ik krijg wat koude vingers langs het kanaal naar Griendtsveen. Vervolgens langs de Deurnese Peel, waar deze zomer nog een brandje heeft gewoed, naar Liessel en over de Baarschot naar Vlierden. Daar komen al kleine tekenen van de zon, die door de bewolking heen wil branden en langzaamaan wordt het ook wat warmer. Op dat moment fiets ik met Boekvink Huub op kop richting Lierop, het geboortedorp van mijn vader en verder naar Helmond. Nu wordt het spannend, want vanaf hier heb ik de oude TWC route gistermiddag nog ingekort. De originele lengte was 100 km maar de opdracht is 85 km. Dus het stuk naar Nuenen moest er afgeknipt worden. Dus vanaf Lierop naar het noorden langs het kanaal midden door Helmond om daar de route weer op te pakken. Op Google Maps Steetview ziet het er perfect uit. Goed opgelet waar de fietspaden lopen, maar in de praktijk blijkt dat het fietspad bij de spoorbrug geblokkeerd is. Dus de omleiding maar gevolgd richting het westen tot de volgende spoorwegovergang en vandaaruit richting het noorden om zo de route weer terug te vinden, zonder al te veel extra km te maken. De route was al enkele km’s langer dan de opdracht. Dit gaat redelijk voorspoedig en na enkele verkeerslichten bereiken we de rode lijn op mijn navigatie en vervolgen we onze weg richting Beek en Donk. Daar 2 keer het kanaal over richting de pauzeplaats in Bakel. Piet heeft last van een volle blaas en wil graag even stoppen voor een plaspauze, dus een stukje verder langs de weg, niet al te druk is een bosje, waar enkele ouderen van ons even een sanitaire stop maken. Meestal doe ik ook mee, maar de pauzeplaats is aanstaande dus nog even ophouden moet geen probleem geven. Ongeveer 5 km later zijn we bij de pauzeplaats, waar ik gisteren telefonisch had afgesproken om met ongeveer 10 personen koffie te komen drinken. Dit was geen probleem met dien verstande dat er maar maximaal 30 personen in het restaurant binnen mochten zitten. Bij aankomst was er nog plaats voor 2. Verdorie, we zijn met 13 en ik moet toch naar het toilet. Aan de voorzijde de fiets geparkeerd en samen met Pierre van de WML maken we gebruik van het heren toilet. De dames aan de receptie doen ons nog een voorstel voor 13 Koffie-to-Go, maar dit voorstel wordt door een meerderheid verworpen. We besluiten door te fietsen, maar eerst nog even een banaantje nuttigen en dan kunnen we. Enkelen, we noemen geen namen, staan te popelen om te vertrekken en willen zelfs al op eigen houtje hun weg vervolgen. Dit gebeurt uiteindelijk niet, maar er is enige frustratie, of dit nou komt door het gebrek aan cafeïne of aan iets anders ,is mij niet duidelijk geworden. Goed we vertrekken bij de golfbaan in Bakel richting het Limburgse Land. Maar daar klinkt een kreet er zijn nog enkele teamgenoten die niet zijn aangesloten. Hetzelfde probleem als aan de start heeft zich weer voorgedaan. Het startprobleem, met andere woorden wie mag er op de laatste rij fietsen. Soms word ik er niet goed van, maar ja wie ben ik. Nadat het peloton compleet is, vervolgen we onze weg met de wind op de rug. Vanuit Bakel boven achter IJsselsteijn langs richting de Weverslose Bergen, waar hectaren boerenmoes wordt geteeld zo ver als je kunt kijken. Na Weverslo de N270 over richting Heide om zo via Meterik Sevenum te bereiken. Op het laatst heb ik het wel gehad en verzoek anderen om op kop te fietsen. De wind is al lang niet meer op onze rug, maar van opzij en met ongeveer 75% kopwerk heb ik in de luwte fietsen ook wel verdiend. Na Meterik zegt Turbo Alwin ons gedag en fietst vanaf het Kruuspunt richting zijn thuishaven Lottum. Er zijn er nog 5 van de 13 die na 93 km bij de Sevewaeg nog een terrasje willen doen, voordat ze naar de zondagse soep gaan.

Groetjes, Leon van der Hulst

 

Programma rest 2020:

Volgens het rittenschema 2020 zouden er nog 3 gecombineerde AB-ritten zijn (Straelen, Mijl op Zeven en de slotrit). Deze kunnen door de regeringsmaatregelen helaas alle 3 niet doorgaan! Wel mag er individueel of in groepjes van maximaal 4 personen worden gefietst. Doe dit dan ook en spreek onderling met elkaar rit en tijdstip af.

Bijzonder jammer maar het is niet anders!

Succes en blijf gezond!