Ritverslag 11 september A-groep: Tönisberg – Halde berg (De)

Vandaag op “Nine Eleven”, precies 21 jaar geleden boorden zich 2 gekaapte passagiersvliegtuigen in de Twin Towers van het World Trade Center in New York. Dit was een ramp die zijn weerga niet kende. Toch even een moment om aan terug te denken. Daarbij kwam deze week nog het droevige bericht, dat de zeer geliefde Britse koningin Queen Elizabeth op 96-jarige leeftijd is overleden. Ook triest!

Gelukkig stond er vandaag voor ons wel iets vrolijks op het fietsmenu, namelijk een mooie en nieuwe fietstocht naar de oosterburen met de beklimmingen van de Tönisberg en voor de meesten een nieuwe beklimming van de zogenaamde Halde-berg. Dit alles onder de bezielende leiding van onze Lottumse wegkapitein Peter Hoeijmakers. Met 7 man (beetje schamel) stonden we om 8.00 uur aan de start van deze nieuwe tocht, die we na 1 minuut stilte begonnen.

We moesten wel goed bij elkaar blijven om elkaar nog te zien, want het was vanmorgen behoorlijk mistig. Via de Bikeway fietsten we richting Venlo en dus ook naar de Duitse grens. Sommigen hadden, niet onverdienstelijk, de mistlamp al gemonteerd. De mistlamp van Stefan spande echter de kroon. Een overvloed aan rood licht, waar je lasogen van krijgt als je er te lang in kijkt. Het lijkt de lichtbundel van een vuurtoren! Wel veilig voor de gehele groep!

Via de Venlose Hei doken we Duitsland in, richting Hinsbeck. Niet de gebruikelijke route door Hinsbeck, maar nu iets geheel anders. Ja, onze wegkapitein Peter, had er weer iets heel moois van gemaakt. De meesten van ons kwamen vandaag op wegen, waar ze nog nooit eerder geweest waren. Het bultje De Tönisberg werd door iedereen zonder moeite genomen. Waarom dit berg wordt genoemd is ons een raadsel.

De mist bleef echter nog steeds hardnekkig aanwezig. Na bijna 50 km bereikten we ons nieuwe Italiaanse koffieadres Gelateria Italiana Vluyn in Neukirchen, waar we door een wel zeer charmante dame van koffie werden voorzien. Dit gold echter nog niet voor Huub, want die had een “afloper” en deze moest eerst gerepareerd worden. Gelukkig kreeg hij assistentie van een Duitse jongeman. Peter Dr. kreeg een wel zeer speciale Italiaanse koffie met Eis en volgens mij ook nog wat sterke drank in. Peter zit deze week op de ijs tour! (ook al in Ohé en Laak). De koffie ging er goed in en de meesten bestelden nog voor een 2-de keer. Onze wegkapitein gooide er nog een Espresso in, dit alles natuurlijk om nog goed scherp te blijven.

Na deze heerlijke pauze (nog steeds mistig), koersten we naar onze nieuwe “berg” de zogenaamde Halde-berg. Een mooie slingerende weg, die ons naar de top voerde. Het stijgingspercentage van ca. 8% was toch behoorlijk, zeker toen het laatste gedeelte ook nog gravel werd. Iedereen vond het toch wel een mooie klim. Met helder weer kun je op de top van de Halde-berg over het gehele Ruhrgebied uitkijken.

Jammer maar vandaag niet!

Op de top stond een kunstachtig bouwwerk waar we even verzamelden, om vervolgens weer over dezelfde weg af te dalen. Na dit hoogte uitstapje (102 m) weer verder richting de plaatsen Kerken en Straelen.

Onderweg troffen we nog diverse versierselen aan van o.a. langdurige huwelijken (kan dus toch nog!) en andere festiviteiten.

Na Straelen koersten we naar Schandelo en in Grubbenvorst met het veerpont de Maas over. Alwin hield het in Gr’vorst voor gezien (de knollen gaar?) en ging in zijn uppie naar Lottum. Wegkapitein Peter ging tot de laatste snik door tot op het terras van de Trapperie, waar we ons lieten voorzien van diverse heerlijke speciaal biertjes (waaronder de lekkere “Lommen Baer”) en proosten op de geweldige rit (precies 100 km) die onze wegkapitein voor vandaag in elkaar had gezet. Peter bedankt.

Groetjes Sjaak van Enckevort.

Ritverslag 11 september B-groep: Brachterwald (De).

Vanmorgen un half oor later vertrokken en bisse ok metein un half oor later thoes. Ik waas wir wegkapitein en dus wir richting Pruussen, maar nu richting het zuiden. We waren met 5 personen en jammer dat we niet konden genieten van de omgeving. Te mistig. De wegen waren hier en daar in slechte staat, die heb ik helemaal kapot gereden.

In Born tegenover de kerk was er koffie voor 2 euro (dat dit nog kan) en al om 10.00 uur open.

Toen we daar stopten, stopte er ook 2 Grubbenvorstenaren op de MTB. Maar die dronken geen koffie en gingen snel verder. De terugweg ging door de prachtige Brachterwald. Die ronde had ik vrijdag ook al gereden. Om 12.30 waren we in Sèrum na 90 km.

Gr.  wegkapitein Frits

Programma zondag  18 september 2022:

A- groep: Route: Swartbroek – Neeritter (100 km), Wegkapitein: Pierre Engels, Vertrek: 8.00 uur

B-groep: Route: Wessem (85 km), Wegkapitein: Hans Scheres, Vertrek: 8.30 uur