Verenigingsnieuws Véloklub Sèrum 1971

Rittenverslag zondag 13 juli,

Vandaag gaan we voor een langere rit naar Berg en Dal. De vooruitzichten zijn niet al te zonnig en met in het vooruitzicht regenbuien tegen het middaguur.

Met 10 man sterk vertrekken we om 07:00 uur richting het Noorden. Ik heb een afspraak met Peter Hoeijmakers gemaakt dat we hem in Lottum bij “pastoerskoel” zouden oppikken. Keurig om 07:30 kon hij aansluiten.

In Blitterswijck rijden we langs het café waar een afbeelding van Wout Poels is geschilderd op een garagedeur zittend op een echte wielrenfiets. Dit ziet er best wel grappig uit.

Na Well houden we zo dicht mogelijk langs de Maas aan. Het is nog heel rustig op de weg en we komen uiteindelijk op de rijksweg in Milsbeek uit. We steken de weg over en gaan links af om vlak achter het viaduct weer richting Maas te rijden. Hier heb ik toch nog een mooie nieuwe weg kunnen vinden.
In Gennep moest ik nog even een spiekbriefje erbij nemen om uiteindelijk weer op de route uit te komen. Ik had in de voorbereidingsrit een schitterend alternatief genomen door de Niersvallei. Echter dit is een onverharde weg en niet geschikt om er met 22 dunne bandjes overheen te rijden. Dit zou vragen zijn om problemen.

Na Plasmolen komt de eerste beklimming naar de Mookerheide. Bovenaan gekomen rijden we heel rustig om te genieten van het geweldige natuurgebied. In Groesbeek aangekomen nemen we het fietspad naar Kleve, nu komt de zon er zelfs door en we hebben de wind in de rug. Net over de grens draaien we naar Berg en Dal om dan via de Duivelsberg bij Tivoli uit te komen.
Hier wachten we tot iedereen er is. Nu nog een lusje met beklimmingen van de Nieuwe – en Oude Holleweg. Tot slot via de Zeven heuvelenweg terug naar Groesbeek.
Hier zien we in een weiland een camping terrein ingericht waar de eerste vierdaagse wandelaars met tent of caravan staan. Zij gaan er een mooie week van maken.

Klokslag 10:00 uur strijken we neer bij Café “de oude molen” in Groesbeek. Op het terras is het goed vertoeven onder genot van de welverdiende koffie en 80 km op de teller.

Ook met de terugweg wil ik er een andere draai aan geven en niet de “Toeristenweg” nemen. Als we voor Ottersum de Niers oversteken zien we een compleet tentenpark langs de oever. Enkele kampeerder hadden dolle pret in het water. Ook het geweldig mooie fietspad langs de grens is een “must” voor deze rit. De zon is nu echter vertrokken en de grijze hemel komt weer terug. Zullen we droog in Sevenum komen?

Ter hoogte van het Reindersmeer zien we fietsmaat Thei Bouten tegenmoet komen. Hij heeft vandaag blijkbaar een privé rit op de planning staan. Net als de heenweg nemen we weer de Wellse brug.
Vlak voor Sevenum vallen enkele druppels maar niet noemenswaardig. Droog en zonder lek arriveren we net na half één. Op de teller staan dan ook 145 km met een gemiddelde van 28,6 km/h.
We kunnen terugkijken op een mooie rit die we mogen rekenen tot de jaarlijkse clubklassieker.

Zondag 20 juli,
Route Someren en Maarheeze, afstand 125 km, vertrek 07:30 uur, wegkapitein: ?

Groetjes, Pierre

Dolomieten fietsweek (19 juli t/m 26 juli 2014)
Zaterdag 19 juli vertrekt een 9-koppige fietsgroep (6 Véloklubleden en 3 gastrijders) naar Corvara in de Dolomieten (Italië).

Er wordt daar een stevig fietsprogramma afgewerkt waaronder de volgende cols:

Passo di Gardena (2121 m); Passo di Sella (2244 m); Passo di Fedaia (2057 m); Passo di – Falzarego (2117 m); Passo di Valparola (2192 m); Passo delle Erbe (1987 m) – Passo di Eores (1863 m); Passo Tre Croci (1809 m); Rifugio Auronzo Hutte (2320 m); Passo di Campolongo (1875 m); Passo di Pordoi (2249 m); Passo di Sella (1819 m); Passo Nigra (1688 m); Passo di Costalunga (1745 m); Passo di Giau (2236 m); Passo di – Falzarego (2117 m).
Hopelijk geen files onderweg en werkt het weer ook nog een beetje mee.

Zaterdag 26 juli hopen we weer voldaan terug te keren.

Groetjes Dolomieten fietsgroep.