Ritverslag “Route Goch” 15-5-2016

Op deze wel zeer frisse morgen stonden er toch nog 15 leden op het verlaten terras van de Sevewaeg. Ook weer van de partij was nr. 644 van de Ironman van New Zealand 2016, namelijk Thijs Pauwels. Hij heeft nog wel een beetje last van zijn gebroken teen, die hij tijdens deze monstertocht (volledige triatlon) had opgelopen. Toch was er tijdens deze rit van vandaag weinig van te merken. Dat er onderling nog veel over de Ironman werd gesproken moge duidelijk zijn. Welkom terug Thijs!

Helaas hadden we vandaag een grote afwezige en wel Piet Janssen. Die zat thuis met een sleutelbeenbreuk, opgelopen tijdens een trainingsritje. Hij was met zijn schouder tegen een andere wielrenner aangebotst, die in een bocht op Piets weghelft terecht was gekomen. Bijzonder sneu voor Piet natuurlijk! Tevens gaat voor Piet de fietsreis naar Zuid Frankrijk, die over enkele weken al gepland staat niet door. Jammer, jammer, jammer! Piet namens de gehele Véloklub wensen we jou van harte beterschap en heel veel sterkte toe! Voor Piet in de plaats was Eugène met stoute bedoelingen naar Sevenum afgereisd. Hij zou een deel van het kopwerk, dat Piet normaal gesproken voor zijn rekening neemt, wel eventjes overnemen. Nou dat was een stevige belofte, want er stond een zeer stevige noordoosten wind vandaag. Maar Eugène moest toch nog eerst even “warm” fietsen, voordat hij zich aan het front meldde.

Peter Hoeijmakers was vandaag de wegkapitein, die deze rit tot op zijn duimpje kent.

Hij werd aan kop vergezeld door een andere Hoeijmakers en wel Henk Hoeijmakers.

Nou dan heb je een goed stel op kop. Henk en Peter trotseerden de harde noordoosten wind en dreven het tempo vanaf het begin al op tot ver boven de 30 km/uur. En niet eventjes hoor, maar tot ruim over de Maasbrug in Well. Daarna zakte Henk terug in het peloton en kwam Eugène, alias “Guido Bontempi” bijgenaamd “De Buffel”, samen met Peter Hoeijmakers aan kop. Het peloton slaakte even een zucht van verlichting, want ze kropen achter de brede rug (maatje 8) van Eugène en merkten dat het daar goed toeven was. Eugène deed wat hij kon en hield het ook geruime tijd vol aan kop. Klasse Eugène, een man een man, een woord een woord!

Zo kwamen we wel lekker op temperatuur en vlogen de kilometers voorbij. Prachtige veldwegen, maar het was ook regelmatig oppassen voor gaten en bulten in de weg. Er moest dus veel naar elkaar gewaarschuwd worden en dat gebeurde dan ook.

Na ruim 2 uur fietsen bereikten we de mooie plaats Weeze, waar onze wegkapitein een schitterende koffielocatie had geregeld.

De vrouwtjes van deze plaatselijke Bäckerei bedienden ons voortreffelijk, alhoewel de koffie wel iets sterker had gemogen. Koffie moet zijn als een man: Héét en Sterk, merkte er iemand op! Zit wel wat in!

Na de koffie kregen we het een stuk makkelijker, want we hadden voornamelijk rugwind. Dit kwam de wegkapitein Peter Hoeijmakers maar wat goed uit, want hij was nog niet weggeweest van de koppositie. Peter, de vorm is al goed voor de fietsweek in Zuid Frankrijk!

Alles verliep verder naar wens en er kwam zelfs af en toe een waterig zonnetje doorheen. Wat wil je nog meer! Iets over 12.00 uur bereikten we de Sevewaeg waar toch nog enkele leden plaatsnamen op het lekker verwarmde terras.

Ondanks de kou en de harde wind toch een mooie ochtend gehad!

Peter bedankt voor deze mooie rit!

Statistieken:

Ritlengte: 100 km

Gemiddelde: 29.5 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 22 mei 2016.

Route: Duitsland (100 km).

Wegkapitein: Huub Hendriks

Vertrek: 8.00 uur