Ritverslag 15 maart naar Kevelaer

De 2-de rit van het seizoen is traditioneel de rit naar de bedevaartsplaats Kevelaer. Je zou zeggen dat is toch een normale rit, maar nee hoor, dit jaar is alles anders. Reden van dat anders-zijn is natuurlijk het spookvirus Corona. Heel Nederland, wat zeg ik, heel de wereld staat bijna op zijn kop. Bijna alle sportwedstrijden (voetbal, wielrennen en andere sporten) zijn al afgelast. Erger nog, alleen al in het weekend zijn er al duizenden werknemers ontslagen (o.a. Schiphol). De hele reisbranche, horeca en overige middenstand krijgt zéér zware klappen. We moeten afstand houden van elkaar en mogen elkaar geen hand meer geven. Dit is natuurlijk funest voor de manicure- en nagelstudio’s. Nee, de komende tijd komt er nog veel meer op z’n gat te liggen. Over gat gesproken, het lijkt wel of we ons eigen gat ook steeds beter gaan afvegen, want in de winkels is bijna geen rol toiletpapier meer te krijgen. Kunnen we dan wel gaan fietsen, was voor sommigen de vraag. Als we de RIVM en GGD richtlijnen goed in acht nemen wel, was de algemene tendens in onze club. Niet snotteren onderweg en vooral niet de neus snuiten op de gebruikelijke “wielrenners-methode”. Onze wegkapitein van vandaag Ger Driessen had toch een leuke, maar aangepaste route naar Kevelaer uitgezet. Want niet alleen Corona, maar ook de hoge Maas-waterstand is momenteel een dingetje. Geen veerponten! Dus we vertrokken vanmorgen met 19 personen via de Greenport bikeway naar Venlo en van daaruit naar Velden, Lomm en Arcen. Heerlijk de zon en de toch nog zeer felle zuiden wind in de rug. Dat wordt nog wat met die wind op onze terugreis, dacht menigeen. Via Walbeck en Twisteden fietsten we om ca. 10.00 uur door de prachtige maar rustige plaats Kevelaer. Een aantal bezocht nog de mooie kapel en stak nog voor alle zekerheid maar een kaars op om de wereldproblemen te kunnen overwinnen. Er was wel een “ge-gvd” te horen, omdat de kaars steeds door de wind werd uitgeblazen. Foei en dat nog wel in dit bedevaartsoord! De koffie lieten we ons goed smaken, alhoewel deze toch wel weer aan de slappe kant was. Duitsers en koffie is al zoiets. Na de koffie fietsten we via Wemb langs het vliegveld Weeze richting Well. Zoals gezegd, nu de wind flink van voren. Toch ging dit prima en kregen degenen die dat nodig hadden af en toe nog een steuntje in de rug. Dat is nog eens groepsgevoel! Top! Na Blitterswijck ging het richting Meerlo, Castenray en Meterik en dat verliep allemaal prima. Even na 12 uur bereikten we na precies 80 km de Sevewaeg. Daar dronken we nog een lekkere consumptie, terwijl we toen nog niet wisten dat dit de laatste van de maand maart zou zijn. De Sevewaeg is voorlopig doodlopend! Ondanks alle RIVM-Corona-maatregelen geven we wegkapitein Ger een welgemeend schouderklopje voor de mooie en goed geleide rit. Bedankt Ger.

Hopelijk krijgen we de Corona-perikelen snel achter ons en ook al stopt “De-Wereld-Draait-Door” aan het einde van deze maand, het is te hopen dat de wereld toch gewoon blijft doordraaien! Stay strong!

Programma zondag 22 maart 2020:

Gezamenlijke rit: A- en B-groep

Route: Witte Stein, Bracht, Boukoul (90 km), Wegkapitein: Piet Janssen, Vertrek: 8.30 uur