Ritverslag 17 maart naar Kevelaer

Nadat het de hele week nu niet bepaald mooi weer was geweest kwam de volgende Véloklubrit al weer aan de beurt. Aangezien de eerste rit niet uitblonk van aanwezigheid van veel leden bij het slechte weer was het nu effe afwachten.

Ik was paar weken geleden niet in staat om mijn rit voor te bereiden dus dat had ik afgelopen vrijdagmorgen gedaan en zaterdag de rest. Hierbij was ik een paar honderd meter vergeten te controleren, maar daar kom ik later op terug.

Awel, zondagmorgen 5.45uur opgestaan en eerst naar onze Max Down Under gekeken en met het resultaat in gedachte ging ik goed geluimd mijn fiets zoeken. Nadat het de hele formule 1 race hier geregend had was het tegen 8.15uur in een keer droog en Weeronline gaf bij mij aan dat het pas tegen 12.00uur weer zou beginnen met een beetje regen. Maar ook daar later meer over.

Onderweg naar onze startplaats nog effe tegen Jan gezegd dat het om 8.30uur begon en niet om 9.00uur.

Klokslag 8.30 waren we met 8 man aanwezig. Er zijn er toch nog een aantal die het niet vertrouwde of andere nog belangrijkere dingen te doen hadden. Ik kan ze zeggen dat ze toch wel een avontuur gemist hebben.

Nadat onze 2 nieuwelingen (die waren er in ieder geval wel bij) voorgesteld waren en de route uitgelegd  was gingen we op pad. Het was een mix van de A en B groep, helaas was er van de B groep niemand aanwezig. En ook daar later meer over. Kunt u het nog volgen?

De wind stond gunstig voor de heenweg en vol goede moed vertrokken we richting de Ulfterhoek, Hegelsom en via de Dijkerheideweg de A-73 over en vandaaruit binnendoor richting Tienray en Swolgen om zodoende door de Legert achter Ooijen uit te komen. Daarna onder langs de maas richting Blitterswijck met een korte groet naar het geboortehuis van onze wielerheld Woutje Poels en toen door naar de brug bij Well. Bij Well hebben we afscheid genomen van Jac Oirbans, hij was conditioneel op dit moment nog op een allerbelabberdst peil doordat hij weinig tot niet gefietst had afgelopen winter en het daardoor niet kon bolwerken. Nog goed oefenen komende week Jac! Ondertussen hadden we er al een of twee buien opzitten volgens mij (ik ben de tel kwijt geraakt de laatste dagen en Weeronline is een website die niet te vertrouwen is blijkbaar). Toen richting Wellse Hut en vandaaruit naar Duitsland en rechts van het vliegveld Weeze richting Wemb gefietst en vandaaruit kwam Kevelaer snel in zicht.

Na 42 km kwamen we op de plaats van bestemming aan en voordat we een kaarsje aan gingen steken gingen we eerst pauzeren bij de plaatselijke Konditorei waar lekkere Kaffee mit Kuchen klaar stond. Terwijl we dit lekker aan het oppeuzelen waren en er nog wat flauwekul verkocht werd zagen we in een keer Henk Janssen, zoekend rondom zich heen kijkend, bij onze fietsen staan. Warempel er was toch nog een dappere held van de B groep gekomen en ook nog helemaal alleen. Henk gauw naar binnen geroepen en aan de Kaffee gezet toen er plotseling weer een luide kreet werd geslaakt. Ook Peter Hoeijmakers had de weg naar Kevelaer gevonden en zo waren we plotsklaps met 9 personen. Ik dacht nog, het moet niet gekker worden anders wordt het toch nog duur voor mij als penningmeester, aangezien bij deze rit de Kaffee und Kuchen voor rekening van de club was. Maar gelukkig, hier bleef het bij.

Er werd afgerekend en de fietsen werden weer gezocht en net voordat we wilden vertrekken kwam er in een keer een forse hagel en regenbui wat ons noopte nog effe te schuilen. Er werd maar snel effe een kaarsje opgestoken om het weer snel droog te laten worden. Goed, ook deze bui ging weer over en het sein starten werd  gegeven, maar werd overruled door Peter Driessen met een luid en medelijwekkend: LEK!!!

We hadden ook eerder een kaarsje moeten opsteken. Grrr.

Met man en macht band gewisseld en snel tegen de wind in naar huis. Fietsen door Kevelaer vinden de Kevelaereanen niet leuk. Het werd ons verschillende malen toegeroepen. Maar gelukkig mochten we onze fiets toch houden.

Zelfs de politie werd er bij gehaald maar die was veel vriendelijker. Uit de luidspreker van de politieauto klonk een bitse stem: HINTER EINANDER FAHREN BITTE!!!!

Oke, oke, dat maar gedaan en toen vlug weg daar. Op weg naar Nederland met een flinke wind tegen. Weg goed gemiddelde ;-(.  Nog maar een paar km weg uit Kevelaer, kwam daar weer die meelijwekkende kreet van Peter Driessen: LEK!!!

Grrr. Weer band gewisseld. Hij had natuurlijk maar 1 reserveband bij zich, maar wel 2 CO2 patronen??!!! Maar goed, we hebben een goede koploper voor de Sisser 2019, zijn voorsprong is schier onoverbrugbaar 😉

Ook dat werd weer gefikst en weer door naar huis. Komen we eindelijk in Nederland aan en gaan we naar het veer bij de Hertog Jan brouwerij en wat schetst onze verbazing: Veer ligt er uit, hoog water. Laat nu net deze paar honderd meter van veer Broekhuizen tot veer Arcen uiteindelijk niet gecontroleerd zijn door mij. Wat een afgang. Konden we helemaal naar Venlo fietsen tegen de wind in onder langs de Maas.

Het volgende veer Arcen-Lottum lag er ook uit en maar weer verder gefietst. Kwamen we bij veer Velden-Grubbenvorst aan en een juichkreet steeg op, deze was nog in werking. Waren ze blijkbaar vergeten tegen deze schipper te zeggen dat het hoogwater in de Maas  was. Wij blij!

Gauw oversteken en hoijje zeggen tegen Peter H, want deze ging natuurlijk rechtstreeks terug naar Lottum.

Vandaar uit snel terug naar huis waar we rond de klok van 12.45uur aankwamen.

Iedereen een voldaan gevoel en we hebben weer een mooi avontuur meegemaakt.

Op naar volgende week waar ik helaas niet bij kan zijn.

Namens de kapitein van de dag: Henk Hoeijmakers

Statistieken

77,69km met gemiddelde van 26,2km/h

Zo 24 maart: Rit Deurne Bakel 90km, vertrek 8.30uur en wegkapitein is Peter Driessen