Ritverslag 17 september 2017.

Als voorzitter van een vereniging heb je zo ook de taak om leden te attenderen op hun diensten.

Dit is dan ook bij de Veloklub niet anders, zo bleek maar weer afgelopen week toen ik via de app op de hoogte werd gebracht om zondag de route te mogen leiden. Het kwam als een verrassing daar ik het afgelopen seizoen wegens omstandigheden geen tot bijna geen kilometers op de fiets had gemaakt. Sterker nog, het zou de 2e “velorit” van 2017 worden, dat ik aan de start zou staan bij de Sevewaeg. Veel tijd voor te trainen was er niet geweest en de conditie kon hierdoor wel eens niet al te best zijn.

Tja, hoe ga je zo’n varkentje dan wassen om het zo maar eens te zeggen, wetende dat jouw collega fietsers makkelijk het snot voor de ogen zullen rijden. Het enige waar je dan op kunt hopen is, dat je bij de geboorte het nodige fietstalent hebt mogen meekrijgen. Met die gedachte reed ik dan ook zondagmorgen naar ons vertrekpunt. Daar zeven collega fietsers waarvan bij enkele de mond open valt als ze mij zien arriveren. Zij hadden vast geen rekening gehouden met mijn komst. Na even bij “gebuurt” en een en ander uitgelegd te hebben beginnen we aan onze rit welke richting Weert voert. Na Helenaveen is het even klunen in Neerkant vanwege straatwerkzaamheden. Verder houden we redelijk geasfalteerde wegen door het Brabantse land. Een sanitaire stop onderbreekt de tocht in Soerendonk. Een kermis in Gastel ligt er verlaten bij en via Budel en Dorplein langs de Zinkfabriek maar bovenal de mooie omgeving komen we in Weert bij Sluis 16, waar de uitbater het weliswaar natte terras buiten heeft staan. In de zon is het pauzeren net te doen, waarna we enigszins afgekoeld de tocht hervatten. Echter al snel parelen de eerste zweetdruppels alweer over het voorhoofd omdat het tempo strak gehouden wordt. Het beetje wind wat er staat werkt dan in ons voordeel.

Via Heibloem en Beringe proberen we Jan S thuis af te zetten, wat helaas niet goed lukte. Jan moet al bijna onder de douche hebben gestaan toen wij over de Ninnenseweg voorbij reden. De “serenade” heeft hij desondanks wel opgevangen, heeft hij mij laten weten. Om 12.10 uur kunnen de voorzitter en ik dan ook plaatsnemen op het terras van de Sevewaeg en is onder het genot van een drankje mijn opgedragen taak volbracht. Het werden uiteindelijk 104 km, waarbij het tempo op een mooie 29,8 km gemiddeld is gekomen en we gevrijwaard bleven van pech en lekke banden.

Groet Huub H.