Ritverslag 19 juli j.l.

Ritverslag zondag 19 juli

Help!, dacht ik vanmorgen om 6:00 uur na een 1e aanblik uit het raam. Het lijkt of er een vloek op deze mooie pré-vakantierit rust. Ook vorig jaar was het nat en druilerig en heb ik de rit alleen gereden, omdat er niemand kwam opdagen. Ook Guus bleef liggen vanmorgen en ik stond in tweestrijd om 7:00 uur. Wel of niet gaan. Enkel nog een druppeltje van boven en een buienradar voorspelling die geen enkel teken van regen op het scherm liet zien. Adel verplicht, dus naar Sevenum. Toen ik de garage uitstapte werd ik aangenaam verrast door buurman Mark die in vol ornaat klaar stond om mee te gaan fietsen. Hij had het wel aangekondigd, maar ik had het gezien het weer, niet direct verwacht. Mooi initiatief van de buurman. Eenmaal in Sevenum was het erg stil en geen teken van Vėloklub cracks. Om 7:35 uur zijn we vertrokken om toch de rit te rijden met een schietgebedje dat het droog zou blijven. Over de Steeg en Turfhoeve ging de rit naar Helenaveen. Binnendoor naar de natuurpoort van de Peel, het spoor over naar Zeilberg. Omdat Zeilberg onbereikbaar was via de normale weg, had ik vorige week al een binnendoor alternatief gezocht en gevonden. Door gehucht Walsberg achterlangs naar Milheeze, waar een nieuwe lus aan de route was toegevoegd. Dat meer fietsers in bed waren gebleven was merkbaar omdat we de hele morgen nog maar 1 fietser tegen waren gekomen. Via de grindgaten van Milheeze en Bakel reden we nog steeds droog door naar de Bakelse golfclub. Inmiddels hadden we bijna 60 km op de Kilometerteller staan en eigenlijk werd het tijd voor de geplande koffie bij “De Zwaan” in Bakel. Na kort overleg besloten we de koffie voor een andere keer te bewaren en het lot niet verder te tarten. Inmiddels waren wij en de fietsen onherkenbaar van het opspattend zand en rotzooi door een nat wegdek. Een route binnendoor voerde ons over nieuw asfalt tussen Helmond en Deurne waar het banden-noodlot toesloeg bij Mark. Geen officieel lid van de club, maar wel een officiële lekke band voor de statistieken. Binnen korte tijd waren we met gitzwarte handen en een mooie zwartepieten-veeg in het gezicht weer op weg via St Jozef, achterkant Liessel en Neerkant naar de Kievit in Grashoek. Langzaam begon het nu een beetje donker te worden en op de Spiesberg waren er een paar druppels te voelen na inmiddels ruim 3 uur fietsen. De laatste km’s naar Maasbree (we hoefden niemand af te leveren in Sevenum, weet u nog wel?) begon het iets steviger te regenen, maar dat mocht de pret niet meer drukken. Al met al een leuke rit met veel mazzel en een gezellige lotgenoot. Mark, thanks voor de rit! Ik houd de rit beschikbaar om eventueel in het naseizoen nog een keer tevoorschijn te toveren bij gebrek aan een andere route. Ik wens iedereen een fijne vakantie en tot over een week of drie.
John Smedts
Rit lengte: 100km 28,8 gemiddeld
Aantal renners: 2
Koffieadres: nvt