Ritverslag 19 juni A-groep: Wegberg (DE)

Na een hete zaterdag waarin het te warm was om iets nuttigs te doen (nu wilde ik ook gewoon helemaal niks doen dus dat kwam wel goed uit) was het zondagmorgen een stuk behaaglijker qua temperatuur. Echter de wind was weer een klein minpuntje, maar dat mocht de pret niet drukken.

Om 7.24uur kwam ik bij het vaste vertrekpunt, de Werkplats, aan waar onze vakantieganger Pierre al klaar stond om een flink stuk te gaan fietsen. Langzaamaan kwamen er nog meer fietsers aan. Erg druk was het niet. Uiteindelijk waren we met 7, waarvan 2 helemaal uit Lottum. Het was een korte briefing met uitleg over de route en de pauzeplek, altijd heel belangrijk dat iedereen weet wanneer. Dan hoeven ze ook niet zo te zeuren wanneer er koffie is.

Ik had er erg veel zin in dus klokslag 7.30uur vertrokken we richting Venlo en vandaaruit de grens over naar Brachterwald. Het was weliswaar niet echt warm maar toch mooi korte mouwen weer. Af en toe een zonnetje en de wind lekker grotendeels in de rug (dat bevalt me altijd het beste). Het was nergens druk, ik had autoluwe route uitgezocht en het was ook een landelijke route. Het stond vol met petatte, kroëte, mais, tarwe, gerst, erte en wulleboëne. Zelden heb ik deze gewassen er zo mooi bij zien staan. Tevens stonden de klaprozen langs de gerst schitterend in bloei. Heb de rest er nog op gewezen dat ze wel moesten genieten van dit natuurschoon. Heeft mijn vader vroeger mij ook allemaal geleerd. Sommigen onder ons dachten dat klaprozen (familie van de papaver) maar 1 dag bloeit. Dat is dus een grote vergissing. Ze bloeien vrij lang, zelfs in een vaas bloeien ze wel een hele week.

De tocht verliep voorspoedig, hoewel sommigen onder ons dachten dat we op een gegeven moment toch wel in Hongarije uit zouden komen, zolang gingen we naar het zuid-oosten. Ook die hebben nooit goed opgelet bij de aardrijkskunde les. Als je namelijk met de fiets naar Hongarije gaat ben je toch wel zo’n 1190 km onderweg. Dan moeten we toch eerder dan 7.30uur vertrekken in Zaerum. Dat was een beetje dom gedacht! Maar goed, uiteindelijk kwamen we bij het diepste punt, Wegberg, dat we kruisten en fietsten toen langzaamaan weer naar boven totdat we na 71 km uitkwamen in Hardt waar ze een heerlijke Pot of Känchen Kaffee schonken.

Hier kregen we nog een vraag van een Duitser die heel goed Nederlands probeerde te spreken over wat voor een wielrenfiets hij moest aanschaffen en of het normaal was als hij 60-70km gefietst had met zijn fiets (een hele oude met 4 versnellingen en zware zijtassen er op en een dynamo op het achtwiel) zo moe werd. Of het aan zijn conditie of aan zijn fiets zou liggen. We hebben maar gezegd dat het zeker kon zijn dat het ook aan de fiets zou liggen 😉.

Terugweg grotendeels wind op kop en af en toe wat regendruppels. Maar er was ook een vrij lokale bui: sommige kanonsproeiers gingen over de weg heen. We fietsten achter elkaar en toevallig fietste ik net voorop en we zetten effe flink vaart om deze sproeier voor te blijven (want de meeste Véloklub leden hebben een hekel aan een nat pak), dit lukt mij op het nippertje en de rest kreeg de volle lading. Je snapt natuurlijk wel wie de grootste lach op zijn gezicht had.

Uiteindelijk naderden we Zaerum weer en de Lottumsen hadden in Venlo al afscheid genomen, Pierre was ook eerder afgedraaid en wij belandden nog met z’n 4-en op het terras bij de Werkplats waar een heerlijke goudblonde versnapering op ons wachtte.

De rit was mooi, het gezelschap goed en we hebben een plezierige tocht gehad.

Helaas kon Jan Engels niet mee, want hij moest nog uitrusten voor de laatste voorstelling van Queen in ut plat. Een schitterend in elkaar gezet muziekstuk met de Horster Harmonie en Horster band Pigtail, aangevuld met nog een aantal grootheden in de zang (Nienke Wijnhoven bv). We zijn ’s avonds bij deze memorabele laatste voorstelling geweest. Ik mag wel zeggen dat we heel erg genoten hebben zo geweldig was dit. Iedereen die niet geweest is heeft iets geweldigs gemist.

Nou dit was het dan weer voor vandaag.

Met vriendelijke fietsgroeten,

Henk Hoeijmakers

Ritverslag 19 juni B-groep.

Vandaag niemand gefietst i.v.m. diverse redenen.

Programma zondag 26 juni 2022:

A- groep: Route: Mill – Cuijk (120 km), Wegkapitein: Leon van der Hulst, Vertrek: 7.30 uur

B-groep: Route: Thorn of Brachterwald (85 km), Wegkapitein: Hans Scheres of onderling afspreken, Vertrek: 8.00 uur