Ritverslag 20 september 2015.
Wat een mooie fietsmorgen had moeten worden …….

Deze mooie zondagochtend staan er 12 Véloklubleden klaar om de route naar het Duitse “Kempen” te fietsen. Echter de wegkapitein van vandaag Peter Hoeijmakers was er niet. Zijn Lottumse plaatsgenoot Alwin Opbroek was al vooruit gestuurd om te melden dat Peter vlak voor Sevenum lek had gereden. Nou dat begint al goed, dacht de rest. We fietsten naar de Molenbeek, waar Peter al de binnenband aan het verwisselen was. Echter er gebeurde nog iets vreemds. Willy Hermkens pakte bij vertrek bij de Sevewaeg de verkeerde fiets (van Louis) en wilde hierop wegrijden. Louis stond erbij en keek ernaar. Wat is dit nou, riep hij! Toch kwam Willy er vrij snel achter dat hij op het verkeerde racekarretje zat. “Alzheimer Light”?
Met 13 personen fietsten we naar het voormalig Floriade terrein.
Is 13 misschien een slecht voorteken?
Ja, want bij het oversteken van de fiets/loopbrug over de A73 ging het echter gruwelijk mis. Hans Scheres kwam over een gladde metalen strip op de brug ten val en Huub Huijs die pal achter Hans fietste, buitelde er over heen. Met Huub ging het wel goed (behalve met zijn fiets), maar met Hans was het erger gesteld. Hij was toch met zijn hoofd hard op het wegdek terecht gekomen en had toch tijd nodig om bij te komen. De Véloklub “Broeders” Jac Oirbans en Henk Hermans deden weer voortreffelijk eerste hulpwerk. Echt geweldig jongens. Toch werd de situatie niet vertrouwd en werd 112 ingeschakeld. De ziekenauto was snel ter plaatse en werd besloten om Hans ter onderzoek en observatie mee naar het ziekenhuis te nemen. De fiets van Huub had waarschijnlijk een gescheurde achtervork en Huub besloot voor alle zekerheid maar huiswaarts te keren.
De rest had wel een katerig gevoel, maar besloot toch om de rit te vervolgen.
Via Grubbenvorst, Venlo, Kaldenkirchen, Grefrath reden we richting Kempen. Onze wegkapitein Peter had wel erg veel fietspaden met paaltjes en poortjes uitgekozen.
Dit haalde de vaart er wel flink uit en er moest dus flink geremd en weer opgetrokken worden.
In de buurt van Kempen kregen we helaas het volgende probleempje. Louis Grubben reed namelijk lek. Louis reageerde meteen zéér adequaat! Hij benoemde zichzelf tot de ideale manager. Hij wees iemand aan die zijn buitenband eraf haalde. Daarna wees hij iemand aan die de defecte binnenband eruit haalde en een nieuwe binnenband erin legde. Daarna wees hij iemand aan om de band op te pompen.
En warempel in een mum van tijd was dus het probleempje geklaard. Goed geregeld Louis! Misschien moeten we dit voortaan wel altijd doen!?
De koffie stond gepland in St. Hubert en daar waren we na al de consternatie wel aan toe. In de prachtige binnentuin van de plaatselijk Bäckerei genoten we van de koffie en ook nog lekker in het zonnetje. Natuurlijk napratend over hetgeen er allemaal gebeurd was. Na de pauze reden we weer in een sneltreinvaartje naar huis.
Via Wachtendonk, Straelen reden we richting Velden. Met het veerpont de Maas over naar Grubbenvorst.
Omdat het inmiddels al zeer laat was viel het peloton in Grubbenvorst helemaal uit elkaar. Henk naar Blerick, Louis naar Boekend, Alwin en wegkapitein Peter naar Lottum en Ger en Willy bleven in Grubbenvorst achter. De rest reed rustig naar Sevenum c.q. Panningen en deed geen terras meer aan.

Peter bedankt voor deze supermooie maar zeer bewogen tocht.

Statistieken:
Ritlengte: 100 km
Gemiddelde: 28,4 km/uur.

Na dit wat sombere nieuws, wil ik toch nog wat humoristisch afsluiten met een mopje.

Een wielrenner, die elke zondag gaat fietsen, ligt naast zijn vrouw in bed. ’s Morgens vroeg staat hij op elke zondag op, om te gaan fietsen. Dat doet hij elke zondag, weer of geen weer! Maar deze zondag is het wel heel erg slecht. Veel wind en veel regen! De man kijkt nog even op de buienradar om te kijken wat de vooruitzichten zijn. Het wordt alleen maar erger! De man besluit om niet te gaan fietsen en kruipt weer naast zijn vrouw in bed. Hij zegt: “Het is kloteweer en erg koud!”. Ja, antwoordt de vrouw en mijn man gaat met dit weer gewoon fietsen!

Inmiddels gaat het met Hans weer goed en er valt zelfs nog meer positief nieuws te melden, want Hans is vorige week wederom opa geworden en nu van kleinzoon “Jort”. Hans, van Harte Proficiat en nog een voorspoedig herstel gewenst!

Groetjes,
Sjaak van Enckevort.

Programma 27-09-2015
Route: Thorn – “Witte stadje” (90 km)