ritverslag 21-07-2013

Ritverslag 21-07-2013

Vandaag stond de verplaatste Valkenswaard-Malpi rit o.l.v. ondergetekende op het programma. Het zou vanmorgen al tropisch warm worden, vandaar dat iedereen luchtig gekleed was. Ondanks de vakantieperiode waren er toch 15 Véloklubleden op deze rit afgekomen, hetgeen deze wegkapitein toch wel kon waarderen. Gezien de te verwachte hitte en de vele natuurgebieden die aangedaan zouden worden, zou het geen snelle rit worden, maar daar maalde gelukkig niemand om. Sterker nog sommigen onder ons vonden het zelfs heerlijk. Ook Mister Mont Ventoux, Thei Bouten, was er weer eens bij. De rit ging via de Peelstreek richting Somerenheide en vandaar naar Sterksel, Leende, Leenderbos, Venbergse Molen om uiteindelijk het natuurgebied De Malpi te bereiken. Een prachtig natuurgebied waar ook deze morgen al zeer veel gefietst werd. Peter Hoeijmakers hoorde  al de karakiet-vogel zingen, terwijl de rest nog nooit van zo’n vogel had gehoord. Die Peter is “kierewiet” dachten weer anderen. Na de Malpi doken we het natuurgebied van de Achelse Kluis in. Prachtig fietsen hier, maar de snelheid werd flink geremd door de slagbomen en de vele, vele medefietsers. In Leenderstrijp bereiken we ons koffie adres fietscafé De Hospes. Heerlijk vertoeven in de schaduw van de vele grote parasols.

Na de pauze was het nog maar een peuleschilletje naar Sevenum. Ook kregen we wat snellere mannen op de voorste rij. Via Soerendonck, Maarheeze, reden we weer over de ons meer bekende wegen naar huis. De temperatuur was inmiddels al flink opgelopen en we waren dan ook blij dat we even na 12.00 uur de Sevenumse Champs-Elysees opreden en ons een mooi plaatsje zochten op het terras van de Sevewaeg. Daar werden we zelfs zeer mooi muzikaal onthaald door de AMC-zangers uit Horst. Sommigen dachten dat AMC stond voor “Alde Mannen Club” maar het staat in werkelijkheid voor “Afhang-Middelijk-Combinatie”.

Toch bedankt voor jullie mooie zang!

Statistieken: Ritlengte 124 km met een mooi zomers gemiddelde van 29.0 °C/uur.