Ritverslag 22 juni 2014.
Route België.
Bij de route België moet je meteen aan wegkapitein Jan Steegs denken.
Jan die altijd alles tot in de puntjes voorbereid en de route altijd weer iets verder perfectioneert. Vandaag waren er 15 Véloklubleden op deze rit afgekomen. Deels voor de mooie rit, maar ook deels voor het fantastische weer. Om 7.30 uur was het al zonnig en al ca. 15°C. Alleen maar blijde gezichten, al moest Appie hals over kop nog even naar huis toe, want hij was zijn boterhammen vergeten. Ook blijde gezichten bij de familie Smedts. Guus was voor zijn examen geslaagd (Proficiat Guus!) en John had weer een nieuwe fiets. Nu een “Giant Advanced TCR”, waar vorig jaar Robert Geesink van de Blanco ploeg nog op rond fietste. John jij ook proficiat.
Met een kleine vertraging fietsten we dus goed gemutst richting het zuiden. Het was nog zeer rustig op de weg, maar toch waren er al enkele tuinders bezig met het plaatsen van de nodige regenhaspels. Ook lieten enkele baasjes hun trouwe viervoeters al uit en die vinden dit weer ook wel fantastisch.
Zo gezegd Jan Steegs was onze wegkapitein en hij nestelde zich samen met Jac Oirbans op kop. Het tempo hielden ze er goed in en dat zat toch een stuk boven de 30km/u. Mocht je denken dat deze twee na enkele kilometers wel weer eens van kop gingen dan heb je het toch mis. Ze gingen maar door 10-20-30-40-50 km misschien wel 60 km. Super mannen!
Ondertussen waren we al lang aangekomen in het fietsparadijs van België. Prachtige brede fietspaden met super asfalt. Toch ging het op een gegeven moment op een splitsing mis. Van twee Belgen, waarvan de laatste ons wel voorrang verleende, maar de eerste niet, viel de laatste om, omdat hij niet tijdig uit zijn pedaal kon komen. Het was een onschuldig valpartijtje in onze ogen en we fietsten dus ook door. Echter de Belg die doorgefietst was, kwam zeer boos verhaal halen bij de staart van het peloton (Sjaak v.E en Henk H.). Zij stopten om de woedende Belg te woord te staan, maar de rest van ons peloton fietste niets vermoedend door. Alle sociale vaardigheden van Sjaak en Henk werden aangesproken om de Belg tot bedaren te brengen. Of dit helemaal gelukt is betwijfelen we. Jammer dat dit gebeurd is, maar ons treft geen blaam. Wij kwamen van rechts en hadden dus voorrang. Gelukkig kwam na enige tijd het doorgereden peloton terug en konden we gezamenlijk onze mooie tocht weer vervolgen.
Jan, die wars is van de modernste technieken heeft nog geen GPS. Jan hanteerde vandaag wel de traditionele naam van GPS (Gewoon op Papier Schrijven en op het stuur plakken). Echter af en tot ging het toch fout en moest er gekeerd worden.
Voor niemand een probleem, want sla maar eens een wegennet van 135 km op in een hersenpan van 71 jaar!
Na ruim 83 km waren we echt wel toe aan koffie en die had Jan gepland in “Hotel De Spaenjerd” in Kinrooi. Prachtig gelegen aan de Maas en een fantastisch terras. Dit was dus ouderwets genieten en zeker toen we de koffie met toefjes slagroom zagen komen. Na deze heerlijke pauze vertrokken we richting Nederland en wel naar het witte plaatsje Thorn.
Verder ging alles prima en we arriveerden om 12.45 uur op ons terras De Sevewaeg in Sevenum.
Jan bedankt voor deze supermooie tocht! Een 10 met een griffel voor jou.

Ritgegevens:
Ritlengte: 135 km
Gemiddelde: 29,9 km/uur

Programma 29-06-2014.
Route: Vlodrop-Effeld-Brüggen (125 km)
Wegkapitein: Ger Driessen
Vertrek: 7.30 uur.