Ritverslag 23-2-2014

Door het aanhoudende fraaie “winterweer” was vandaag de officieuze seizoensopening van de Véloklub. Maar liefst 17 renners waren op deze openingsrit afgekomen. Traditioneel waren er natuurlijk ook nieuwe fietsen te bewonderen. Allereerst de twee nieuwe Bianchi’s van Huub Huijs en ondergetekende. Huub is er in geslaagd om een echte wedstrijdfiets van de inmiddels opgeheven Vacansoleil ploeg aan de haak te slaan. Een superfiets waar vorig jaar Wout Poels en Johnny Hoogerland nog mee rond reden. Ondergetekende heeft een Bianchi Infinito CV gekocht waarmee Juan Antonio Flecha van de Vacansoleil ploeg vorig jaar nog Parijs-Roubaix fietste. Guus Smedts stond trots naast zijn zeer mooie Colnago ook van Italiaanse makelij. Sander Pauwels bracht een echte Nederlandse “Jan Janssen” fiets mee. Verder had Sjaak Oirbans na veel wikken en nog meer wegen na 14 jaar de overstap gewaagd naar een zeer fraaie en duurzame titanium fiets merk “Litespeed”. En eerlijk is eerlijk, Sjaak zit als een vorst op zijn nieuwe fiets. Aan de start stonden verder nog een nieuwe Sevenumse gastrijder de 19-jarige Freek van Dijk. Ook Joop Driessen was vandaag van de partij. Deze gelouterde wielrenner is zich aan het prepareren voor de loodzware kasseientocht “De Ronde van Vlaanderen” die in april verreden wordt.

Wegkapitein van deze officieuze tocht was Piet Janssen. De rit zou vandaag gaan naar de mooie Peelstreek. Helenaveen, Griendtsveen, Liessel, Vlierden en Asten werden allemaal aangedaan. Door de stevige zuid-wester wind waren de kopposities vandaag alleen favoriet voor de sterke mannen. Mannen die vrijwel de gehele winter regelmatig door gefietst hadden. Gelukkig waren die er voldoende, waaronder zeker de wegkapitein van vandaag. In Lierop werd in een van zon overgoten serre de koffie genuttigd. Joop en Appie haakten echter af, portemonnee vergeten of toch een andere reden?!

Na 1 kop koffie sommeerde onze wegkapitein: klaarmaken voor vertrek. Voor een 2e kop koffie wordt het te laat en de “tas” koffie was toch al aan de grote kant.

Na de pauze kregen we geregeld de wind vol op de neus en moest er af en toe in de remmen worden geknepen, want niet iedereen heeft al voldoende winterconditie opgebouwd. Dit was verder ook geen probleem. Gastrijder Freek deed het verrassend goed vandaag. Hij fietste zeer goed in het peloton mee. Klasse Freek! We verwachten jou de volgende week zeker weer.

Via Meijel, Heibloem, Beringe en Grashoek bereikten we even na 12 uur ons vertrouwde Sèrum. De rit was voortreffelijk verlopen, zonder noemenswaardige incidenten.

Over twee weken (9 maart) is de officiële openingsrit en wel de “Jan Nabben memorial”. Na afloop is er koffie met vlaai in de Sevewaeg en worden er weer sterke verhalen over de ons inmiddels ruim 10 jaar geleden wel ontvallen maar nooit vergeten Jan Nabben verteld.

Gastrijders zijn altijd welkom! Valhelm wel verplicht.

Ritgegevens van vandaag: 89 km.

Gemiddeld: 28,6 km/uur

Piet, bedankt voor deze fraaie rit!

De kop is eraf!
Groetjes,