Ritverslag 24 mei 2015

Vandaag gaat de route richting Vierssen.

Na mijn ritje van Grubbenvorst naar Sevenum starten we om acht uur met 17 clubgenoten.

Het is negen graden en een frisse maar zwakke noordenwind.

Fijn dat er weer zoveel leden komen opdagen voor de wekelijkse tocht.

Goed voor de club en goed voor de wegkapiteins. Heel prettig.

Langzaam maakt een vaal zonnetje met bewolking plaats voor minder wolken,meer zon en een prettige temperatuur.

Even Venlo/Tegelen door en we komen na Kaldenkerken in de op dit moment prachtige groene natuur. Alles doet zijn best om de late start van het voorjaar in te halen.

Hele weilanden staan vol met de prachtige boterbloemen, een blinkende gele deken lijkt ’t wel. Een lust voor het oog. Wist je dat boterbloemen giftig zijn voor het vee. Ze eten het echter niet omdat ze het niet lekker vinden. Wordt er echter hooi van gemaakt dan gaan de giftige stoffen eruit en kan het gebruikt worden.

Langs de weg strijden de zuring en het fluitenkruid wie het hoogste wordt dit jaar.

Op verschillende plaatsen snuif je de hooilucht op. Dat is op veel plekken al van het land gehaald. Het korte gras is weer gunstig voor de roofvogels die hun prooi, de muizen dus, nu beter kunnen spotten .

Nog voor de pauze fietsen we lang het onvoltooide -Grand Canal Du Nord- dat Napoleon had willen aanleggen. Zichtbaar gemaakt door groene bordjes en rood/witte pilaren. Stukje historie dus.

Op de pauzeplaats worden we reeds verwacht en zijn er gereserveerde tafels. Een grote Pott caffee gaat er nu wel in. Lekker.

Vandaag was het “hondendag”. Was er eerst een erg klein maar enorm moedig hondje die, loslopend, het hele peloton wilde aanvallen, verderop was een onoplettende hondenbezitter zo vriendelijk om zijn hond, ook loslopend, aan de overzijde van de weg te laten zodat we tussendoor moesten. Beide keren vol in de remmen dus. Gelukkig zonder verdere gevolgen.

Mooie tocht die voor de oplettende fietser, dezelfde was als vorig jaar enkel wel andersom. Goed gedaan broer.

Afsluiten op terras in Sevenum met vijf renners, inmiddels 17 graden.

Terug naar Grubbenvorst en om half twee onder de douche.

131 Km. ong. 29 Km. gemiddeld.

Groet Jo.

Programma 31-5-2015

Route: Maarheeze-Sterksel-Laar (125 km)

Wegkapitein: John Smedts