Ritverslag 24 oktober A-B groep: Buggenum – Horn – Helenaveen

Zo vader, zo zoon!

Vanmorgen om 9.00 uur was het bij wielercafé Trapperie de Werkplats een drukte van belang. Vele racefietsers van de Véloklub en vele mountainbikers die onder leiding van personal trainer Thijs Pauwels de bossen in zouden duiken. Tren liep er ook al goedgemutst rond (altijd vrolijk die jongen) met in zijn handen niet zijn geliefde “trekzak”, maar zijn telefoon om foto’s mee te schieten. Goed voor de promotie van de zaak zullen we maar zeggen.

De racefietsers stonden vandaag toevalligerwijze onder leiding van Appie Pauwels (juist de vader van Thijs). Dit was de eerste rit onder leiding van Appie en hij had er vermoedelijk al slecht van geslapen. Wat een druk op zijn schouders! Als dit allemaal maar goed gaat, zal zijn voortdurende gedachte zijn geweest. Maar ik kan alvast verklappen, dat het bijna allemaal heel goed is verlopen.

Appie had voor vandaag gekozen voor zijn persoonlijk favoriete trainingsronde van ca. 80 km. Met een frisse temperatuur van 4°C, maar wel volop zon, vertrokken we met 13 A- en B-groepsleden richting Maasbree. Iedereen was wel een beetje winters aangekleed en dat was geen overbodige luxe. Vermeldenswaardig is ook dat Louis Gr. uit de Boekend er voor de eerste keer dit seizoen present was. Na een lange medische molen is hij er gelukkig weer bij en hij fietste vandaag ook prima mee. Top Louis! We fietsten daarom via de Boekend richting de Maas. Vele fietsers en wandelaars waren vanmorgen actief. Onze wegkapitein Appie voerde het peloton als een veldheer aan, alsof hij nooit anders gedaan had. Via Buggenum en Horn koersten we richting de bosrijke omgeving van het Leudal. De herfstkleuren waren hier prachtig met name die van de Amerikaanse eiken. In Roggel bij café Dennenoord nuttigden we de koffie en we waren daar niet de enigen. De hele serre zat vol met fietsers en wandelaars. Het personeel rende zich daar de benen onder de kont vandaan! Ook hier was dus personeelsgebrek en op een bord werd nog gevraagd voor een “afwasheld”! Het was dus wel even wachten op de koffie, maar we kregen er wel een lekkere borrel bij.

Na deze heerlijke, maar wel lange pauze (Piet zou zeggen: foei!) fietsten we via Ophoven naar Meijel. Zullen we nu al richting huiswaarts gaan? Nee dus, we gingen via Neerkant naar Helenaveen en toen ook nog een ommetje naar Grashoek. Wel verrassend van die Appie. Maar dat was nog niet alles, want bij McDonalds, gingen we nog eens rechtsaf richting Koningslust. Het leek wel een beetje op “mental-training”! Dit was voor sommigen reden om af te haken en de kortste weg naar huis te gaan. Appie had als toetje nog een paar viaducten in de route opgenomen. In de Snelkensstraat kwamen we zoon Thijs nog tegen die zijn MTB-avontuur van vanmorgen er al op had zitten. Na 82 km kwamen we aan op het zonnige terras van Trapperie de Werkplats. Er is al eens eerder vermeld, dat ze bij de Werkplats wel raad weten met “unne slappe” en dan heb ik het niet over de bardames van de Werkplats, maar over de monteurs van Lommen bij de Werkplats. Ondergetekende had vanmorgen namelijk last van een slappe ketting en daar wist Hugo gelukkig wel raad mee. Hij loste het probleem in no-time vakkundig op. Bedankt Hugo!

We dronken nog een lekkere consumptie en bedankten Appie voor de mooie rit van vanmorgen die hij de gehele rit op kop had gefietst en ook nog eens zeer goed geleid had. De goede benen van de Italiaanse fietsweek heeft Appie dus nog steeds. Nogmaals bedankt Appie!

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma zondag 31 oktober 2021:

A-B groep: Route: Seizoens slotrit (ca. 75 km), Wegkapitein: Sjaak van Enckevort, Vertrek: 9.00 uur

Na afloop koffie en gebak bij Trapperie de Werkplats!