Ritverslag 27-4-2015 Oranjetocht

TWC Oranje uit Horst organiseerde maandag 27 april al weer haar 23-ste Oranjetocht. Deze tocht staat bij de NTFU te boek als een 3-sterren tocht en dat wil toch zeggen dat het een supermooie en zeer goed georganiseerde tocht is. Dit blijkt in de praktijk ook echt zo. Alles verloopt gladjes en is goed georganiseerd.

Als je ’s morgens de Mèrthal binnenkomt dan ruik je de verse koffie al en staat het gebak je al toe te lachen. Echter vóór de rit, géén gebak. Ook de inschrijving het “Scan & Go” principe werkt perfect, tenminste als je je NTFU pasje snel genoeg gevonden krijgt. Wat ze bij TWC (Toer & Wandel Club) helaas niet in de hand hebben is de weersinvulling. Het was vanmorgen koud en er stond een fikse noordoosten wind. Dit zal wellicht de reden zijn waarom de Véloklub maar met 7 leden aan de start stond. Of zijn ze toch naar de diverse “Konings festiviteiten” geweest.

Wij vonden het toch de moeite waard om te starten en het was weer meer dan de moeite waard. We schreven allen in voor de langste tocht: de 150 km. Dit werd een zeer mooie en gevarieerde tocht te zijn. Traditioneel verloopt het merendeel van de route in Duitsland. Prachtige verkeersluwe wegen en ook nog de nodige beklimmingen in de buurt van Hinsbeck en Vierssen. We hebben er vele “frisse

groene blaadjes” gezien en dan bedoel ik wel de nieuwe groene blaadjes aan de bomen en struiken. Ook was er een prachtige bomenlaan van bloeiende prunussen te zien. Schitterend!

De tocht verliep overigens soepeltjes. Er werd goed door gereden en na ca. 60 km zaten we in Hinsbeck al aan de koffie en voor de meesten ook aan de “Selbstgemachte Kuchen”. Na deze pauze weer snel de fiets op. De temperatuur bleef echter maar hangen op 8°C. Dus tempo maken om maar weer een beetje op temperatuur te komen. De oudste van onze groep Theo Bouten, fietste weer als een jonge god mee en dit na een korte periode van medisch malheur. Klasse Theo!

De 2-de pauzeplaats op ca. 30 km van het einde was een beetje armoedig ingericht. Dus besloten we om snel wat versnaperingen te pakken en door te rijden naar het eindpunt café De Beurs. Dit was voor de Serummers wel enigszins moeilijk, want ze fietsten door hun eigen dorp naar Horst, ondanks de neiging om toch “bijna thuis” af te stappen.

Je gelooft het niet, maar toen we in Horst aankwamen scheen het zonnetje ineens en konden we met een gerust hart een kop koffie en nu wèl met een stuk vlaai op het terras verorberen. Héérlijk!

TWC Oranje bedankt voor deze geweldige 23-ste Oranjetocht!

Statistieken:

Ritlengte: 150 km

Gemiddelde: 28.0 km/uur

Hoogtemeters: 481 m

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 3 mei 2015.

Route: Brabantse Kluis (105 km).

Wegkapitein: Piet Janssen (vers 65j.)

Vertrek: 8.00 uur