Ritverslag 27-4-2018 Oranjetocht TWC Oranje.

Vandaag stond er voor velen weer een mooie fietstocht op de planning. Zo ook voor de 9 Véloklub leden, die altijd graag naar Horst komen om de goed georganiseerde Oranjetocht te fietsen. Het was echter nog goed fris, zeg maar koud, toen we om 7.30 uur naar Horst fietsten. Gelukkig kwam het zonnetje er al wel door! Dit jaar was niet bij de “Mèrthal” de inschrijving en start, maar bij handboogschietvereniging “De Schutroe” in de buurt van de Alde Lind. Door de TWC-organisatie worden we altijd hartelijk en warm verwelkomd en dat doet een mens toch wel goed. Bedankt! Helaas wisten onze Boekendse leden Huub en Louis de nieuwe startlocatie niet tijdig te vinden, vandaar dat ze bij de start om ca. 8.00 uur ontbraken. Zoals gezegd was het vanmorgen wel koud, plaatselijk zelfs gevroren, en dat was ook wel duidelijk te zien aan strakke shirts van de vrouwelijke deelnemers van deze Oranjetocht. We fietsten via Swolgen, de Wellse brug, Wellerlooi naar Duitsland. De vele vroege fietsers deden “de-flink-aan-het-werk-zijnde-Duitsers” de wenkbrauwen fronsen. “Wass machen die viele Rennfahrer hier Heute”?

Achso es ist in Holland wieder Köningstag! Gratuliere Wilhelm Alexander und die Maxima!

Enfin de fietstocht vandaag voerde weer heel veel over Duits grondgebied. We voelden ons er helemaal thuis, want we zijn tenslotte van oudsher ook een beetje van “Duitsen Bloed”. In de buurt van het Duitse Broekhuysen en Herongen werden diverse malen de mooie maar pittige heuvels genomen. En mooi was het er vandaag. De natuur kleurt weer zeer mooi groen en nog altijd bloeien de vele fruitbomen. De uitgestrekte  geelbloeiende koolzaadvelden zagen er ook prachtig uit en geurden op zijn sterkst. Genieten dus voor iedereen! Nou ja, voor iedereen niet, want in een scherpe was een wielrenner door los straatgrind onderuit gegaan en kreeg assistentie van het ambulance personeel dat al ter plekke was. Gevolg, zoals we later hoorden, een gebroken heup! Sterkte! Misschien eens een bordje plaatsen met de tekst: Vorsicht Rollsplitt!

We cirkelden nog enige tijd rondom de plaats Hinsbeck waar we ook konden genieten van de 1-ste pauze. Mocht ook wel, want we hadden al bijna 70 km op ons zadeltje gezeten. Bijna iedereen nam “Kaffee mit Kuchen” en het laat zich raden dat er niets werd achter gelaten voor kat of hond. Op deze rustlocatie kwam ook de hereniging met Huub en Louis uit de Boekend. Na deze pauze maar weer op weg richting Oberbocholt, Dornbush, Krinsend en Dilrath. Na deze plaatsen kwamen we weer in de buurt van Hinsbeck waar we met ca. 110 km op de teller de 2-de pauze kregen voor geschoteld. Dit keer was het meer een “walking ravitaillering”. Geen tafels en stoelen, maar graai maar iets van je gading van de bedienbladen. Peperkoek “De Vlugge Japie” vond gretig aftrek. Toen hadden we nog niet in de gaten waar dit betrekking op zou gaan hebben.

Goed en wel de Nederlandse grens over te zijn gestoken, reed ons een groepje fietsers voorbij die ons wel eens wilde laten zien wat fietsen is. Nou dat lieten een aantal van ons niet over de kant gaan en zette onmiddellijk de achtervolging in. Nou dat betekende voor iedereen onderin de beugels en gas geven. Dit laatste ging zo van Hout-Blerick, Maasbree, Sevenum, Meterik naar eindstation De Schutroe in Horst.

Gelukkig had niemand van onze groep hoeven te lossen en konden we nog met veel plezier een consumptie drinken op de voor ons geslaagde fietstocht en de mooie startlocatie.

TWC Oranje bedankt voor deze mooie tocht en wellicht tot volgend jaar, maar zorg dan wel voor nagenoeg hetzelfde weer als we vandaag hebben gehad. Het was perfect!

Bedankt alvast en See You in 2019!

Statistieken:

Ritlengte: 145 km

Gemiddelde: 28.7 km/uur

Hoogtemeters: 617 m

Groetjes  Sjaak van Enckevort

Ritverslag zondag 29 april 2018.

…..

Wegkapitein Jan Engels

Programma zondag 6 mei 2018:

A-groep

Route: Kempen 105 km,