ritverslag 28-09-2014

Negentien veloclubleden vertrekken om acht uur voor de rit naar het witte Thorn. Thijs Zelen heeft een mooie nazomerdag voorspeld, en weldra krijgt hij gelijk en schijnt een lage zon over de velden. De dauwdruppels op het gras worden door het licht spetterend tot leven gebracht. De zon warmt gestaag de natuur op. Via Boekend, Hout-Blerick gaat het naar de Maasvallei die we volgen tot Buggenum. Altijd een mooi stuk met veel groen. Een grote groep ganzen foerageert op een vers geoogst perceel mais. Weldra zullen ze wel verder trekken. Verder gaat het richting Beegden waar we langs een grintgat fietsen. Na de grintwinning is de natuur hier door de grintboeren op een mooie wijze hersteld. Ondanks de zomerse dag kondigt de herfst zich aan. De berkenbomen en ratelpopulieren hebben hun meeste bladeren al laten vallen. De bladeren van de wilde wingerd tooien zich met het mooiste rood. In Thorn nemen we een terras in bezit en na wat geschuif met de veel te grote stoelen voor het kleine terras vindt ieder zijn plek voor de koffie. Langs het kanaal van Wessem naar Nederweert wordt flink tempo gemaakt en de kilometers vliegen voorbij. Dan komen we in de buitengebieden van o.a. Kelpen, Heibloem, Meijel. Het tempo blijft er goed in, de natuur is prachtig. Het wordt een mooie rit vandaag. Mede doordat er een kopgroep van twee ontstaat wordt er nog eens ouderwets gesprint voor de ” winst “. De winnaar geeft geen rondje op het zonnige terras bij de afterparty.
Ritgegevens: ong. 100 kilometer en ong. 30 gemiddeld.