Ritverslag Veloklub Sérum zondag 31 mei.

Zondagochtend richting Sevenum voor de Velo rit van vandaag. 125 km op papier, en de eerste keer dit seizoen vertrek om 7.30 uur. Er staat al behoorlijk wind en het eerste wat in me opkomt is een liedje wat iedereen wel kent. Het is van Boudewijn de Groot met de titel “hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over het stuur tegen de wind, zichzelf een weg baant. Dat eenzaam ebt meteen weg bij het binnenrijden van Sérum dat vol staat met kermis attracties. Bij vertrek een mooie groep van 15 renners die de weersverwachting genegeerd hebben en gas willen geven. De meesten van de groep zijn niet Sérums zodat het met de kermis katers wel mee zal vallen. Nauwelijks uit het dorp gaat de gaskraan al behoorlijk open. Een donkerblauwe lucht verraad dat het we het misschien niet droog houden. Toch zetten we koers in de richting van de wolken omdat de rit nu eenmaal die richting gepland staat. Maarheeze-Sterksel-Laar is de omschrijving die gekoppeld is aan de rit. Via Maasbree gaat het binnendoor richting Grashoek en Kieviet. De snelheid loopt al aardig op naar 30 gemiddeld als we Liessel links laten liggen en St Jozef naderen. Via een stuk door het bos gaat het tempo er even uit om daarna weer opgevoerd te worden tot 37 het uur richting Vlierden. Geen gemopper betekent “niks aan het handje” en dus door. In Vlierden kiezen we nu voor een nieuw stukje door het bos wat uitkomt in Brouwhuis. Niet bepaald de beste kwaliteit bestrating maar het gaat allemaal best. Daarna wordt langs het industrieterrein van Helmond gekozen om het kanaal over te steken binnendoor naar Lierop. Het is nu wat stiller in de groep maar al snel krijgen we wat meer lucht als we beschut door het bos koers zetten naar Someren. Genoeg door het bos gescheurd, dus kiezen voor de brede weg naar Sterksel. Hier komt de vraag naar het koffieadres omdat daar ook wat andere sanitaire voorzieningen zijn waar we graag gebruik van maken. Dan maar even voor nood een pi(t)sstop, zit wel zo makkelijk op de smalle San Marco’s. Toch nog een smetje op mijn blazoen! één weg te ver doorgereden en wel 100 meter terug moeten rijden, jammer volgende keer beter. De vorige keer op deze route werd er gestopt in Maarheeze omdat de uitbater op mijn verzoek zijn tentje een uur eerder open maakte voor ons. Dit keer wilde hij dit niet en moest er uitgeweken worden naar een andere pauzeplaats waar we al eerder zijn gestopt bij Daatjeshoeve net voor Laar in het bos. Na echt een super kwaliteit kopje koffie en wat gezever over het plaatsen van ampullen op plaatsen die ik nu niet ga herhalen werd gestart voor gedeelte 2. Nu gaat echt de knuppel in het hoenderhok met de wind gedeeltelijk van achter en opzij. Ik heb niet constant op de teller gekeken maar het ging met grote regelmaat dik over de 40, wat volgens enkele leden moest resulteren in een zeer bevredigend gemiddelde bij terugkomst Sérum. De reis loopt nu via Laar, Nederweert richting Leveroy en moeten we helaas toch een lekke band noteren voor Piet J. die echter weer snel verholpen was. Alwin had blijkbaar na de pauze een paar nieuwe benen onder geschroefd want voor de pauze was bij hem volgens eigen zeggen het licht al uitgegaan (ampullen op de juiste plaats?) wie zal het zeggen. Via Gehucht “Hollander” en Heibloem gaat het nu serieus hard richt Sérum waar ondergetekende nog even moest lossen in de Steeg. Aankomst 12.30 uur.

Resumé: 125 km 30.5 km gemiddeld met als enige calamiteit een lekke band van Piet en lekker droog gehouden.

Groet John.

Volgende week rit Huub Huijs Kinrooi-Stramprooise heide 120 km vertrek 07.30uur