Ritverslag Veloklub Sérum zondag 04 mei
Niet al te warm maar zeker de moeite waard om het bed uit te komen deze ochtend van de Nationale Dodenherdenking. Een flauw zonnetje maakt het al gauw mooi als je op de fiets zit, maar met 4 graden is het toch nog erg fris.
Echter geen regen is per definitie goed weer om te fietsen, zo simpel is het. Op het programma staat de rit naar Milheeze en Bakel van ongeveer 105 km die eigenlijk gepland stond voor 2 weken geleden (Huub nog bedankt voor het ruilen). Elke keer bij het uitzetten van een rit kom je erachter dat er nog zoveel wegen zijn dicht bij huis waar we nog niet gereden hebben in al die jaren.
Een stukje nieuwe route zorgt altijd weer voor aangename verrassingen. Dit mag ook wel als je ziet hoe we verwend worden met ritten zoals de “Oranjetocht van Horst” en de diverse ritten al of niet zelf uitgezet die we dit seizoen al onder de wielen hebben gehad. Enkele coureurs hebben nog de kilometers in de benen zitten van Altenahr waar ze 145km en ruim 2500 hoogtemeters hebben weggetrapt. Dit was georganiseerd als voorbereiding op de tocht deze zomer naar de Dolomieten, waar een aantal Veloklub leden gaan fietsen. Deze ochtend wel wat beter weer dan in de Eifel waar het nat en koud was volgens de deelnemers. 15 renners in het rood wit zwart bij de kerk aanwezig die zin hebben in de rit deze ochtend. Via Koningslust gaat het binnendoor naar Helenaveen. Een smal fietspad wat goed te berijden is richting de “Poort van de Peel” laat zien hoe mooi het hier is. Unne kepodde bank van Jan Steeghs gooit al vroeg roet in het eten. Met vereende krachten gaan een paar collega’s aan het werk om het euvel te verhelpen. NA ruim 20 min.!! ( in die tijd verwisselen ze bij formule 1 de versnellingsbak, complete motor en achterophanging) konden we de weg vervolgen. Mocht iemand nog een setje gans splinternieje beng nodig hebben kan die zich melden bij Jan. Hij heeft nog een een paar thoes in de Graasj liggen. Verder bleven we verschoond van ander ongemak.
Via een achterom naar Zeilberg wat we links laten liggen gaat het richting Milheeze. We ontkomen niet aan enkele stukken doorgaande weg met fietspad, maar het lukt in de regio aardig deze te mijden. Achter Milheeze en Bakel loopt een prachtige weg lang een Baggergat wat uitkomt op “The Green “van het Goooolf complex van Bakel (Eugéne was hier trouwens nergens te bekennen). We fietsten rechts om Bakel heen in de richting van Deurne toen ik van achter met regelmaat het woord “koffie” voorbij hoorde komen. Dit is ook niet zo gek omdat we toen al ruim 60km op de klok hadden staan. Een mooi nieuw aangelegde weg door een dichte bomenlaan waar we het vorig jaar nog getuige waren van het aanleggen ervan, zorgde voor het laatste stukje naar Deurne bij “Beekman en Beekman” waar de rustplaats gepland stond. Na de welverdiende pauze in een waterig zonnetje en het verserken van de “Innermensch” konden we weer de stenen uit de straat rijden en ging het verder naar St.Jozef en Liessel. Nog steeds kunnen we de grote wegen omzeilen en komen we langzaam in de buurt van het gedeelte dat we deze ochtend al onder de wielen hebben gehad. Door rechts te blijven gaat het de kant op van Neerkant en Meijel waar we afsteken over het kanaal en uitkomen op de “Kwakvors en Belgenhoek”. Hier is alles weer bekend terrein en ruiken we de welbekende stal. De wind staat nu wat minder gunstig en we moeten de benen nog een keer behoorlijk aanspreken als het tempo omhoog gaat.Resumé, Rit Bakel van Deurne en Milheeze. 105 km met een gemiddelde van 29kmh

Zondag 11 mei (Moederdag) Route richting Goch, 105km wegkapitein Peter Hoeijmakers.