Ritverslag 7 juni A-groep

Dit weekend stond er van alles op het programma. Om te beginnen: kermis in Sevenum! Helaas vanwege Corona-crisis afgelast. Terugkomst van de 9-koppige fietsgroep van de fietsweek uit Noord-Italië. Helaas de fietsweek ook afgelast. Dan de 3-voudige beklimming op één dag van de Mont Ventoux door een fanatiek Véloklub trio. Helaas  ging deze enorme uitdaging ook al niet door! Wat ging er vandaag 7 juni dan wél door? Eerst nog een flinke regenbui na 7 uur. We mogen weliswaar wel fietsen, maar de beperkingen zijn landelijk zeer verschillend. In Nederland wordt door de wielrennersbond NTFU geadviseerd om in groepjes van max 4 personen te fietsen, terwijl dit in Duitsland met max 10 personen mag. Komt voor velen vreemd tot zeer vreemd over en ook zeer lastig dus om een club rit te organiseren. Piet had zich zaterdag aangemeld tot last-minute-wegkapitein voor een rondje langs en over de grens met Duitsland. De GPS zit bij Piet meer in zijn hoofd dan in een apparaat op zijn stuur. Afwachten wat dit gaat worden dus, maar meestal is de route van Piet meer dan oké. Sommigen vreesden ook al voor de koffie, want Piet en koffie dat is al zoiets. We zouden onderweg wel wat vinden was de algemene opinie.

Met 10 Véloklubleden vertrokken we in groepjes over een nat wegdek via de Bikeway naar Venlo. Alwin en Piet op kop en dan weet je het wel: Wordt het weer zo’n dag? Terwijl we toch Samen Uit Samen Thuis (SUST) hoog in het vaandel hebben staan. Toch viel het in eerste instantie wel mee en kon iedereen wel goed volgen. Geen wonder, want we hadden de wind lekker van achteren. Via Velden en Lomm koersten we richting Arcen. Echter iets voorbij Lomm reed onze wegkapitein Piet voor de eerste keer dit seizoen lek! Gezien de 1,5 m social distancy maatregel kon Piet niet op veel hulp van de anderen rekenen. Echter Henk kon dit niet aanzien en begon daar waar kon Piet toch te helpen. Sociaal gezien is Henk toch een toppertje! Het euvel werd snel geklaard en konden we via het mooie bosfietspad naar Tuindorp fietsen en staken we iets verder de grens met Duitsland over. Daar mochten we ons officieel weer tot 1 groep formeren en dat deden we dus ook. Er werd flink door gefietst met steeds maar weer Alwin en afwisselend met diverse co-kopmannen op kop. Af en toe moest er wel geroepen worden om het tempo iets in te perken en om ook eens achterom te kijken. Dit leverde wat lichte irritatie op bij sommigen. Over mooie Duitse binnenwegen reden we naar Auwelt, Keylaer, Laar en Hülm. Daarna koersten we weer naar de grens en via Siebengewald richting Afferden. Wanneer krijgen we koffie Piet? We hebben al bijna 70 km gefietst! We besloten om bij golfclub Bleijenbeek in Afferden de koffie te krijgen. Goed idee vonden de meesten, maar achteraf gezien was dit toch niet zo’n succes. De richtlijnen en hygiëne zijn heel begrijpelijk, maar dit viel niet bij iedereen even fijn. Niet binnen, maar buiten zitten en ook precies op de plaatsen zoals de stoelen stonden. Geen eigen eten etc.. De koffie was goed, maar het was helaas toch letterlijk en figuurlijk een koud verblijf. Wellicht ook een sociale les voor ons!? Wie de schoen past, trekke hem aan! Na de pauze vertrokken we richting Afferden, Nieuw Bergen en Well. Wind nu vol op kop en moest er soms toch weer aan de snelheidsrem getrokken worden i.v.m. SUST! Blitterswijck, Swolgen, Tienray en Melderslo werden nog afgelegd en tegen 12.30 uur arriveerden we na 105 km in Sevenum, maar om nu lekker op het terras te gaan zitten met dit frisse weer, daar kregen we helaas nog geen trio meer bij elkaar.

Hopelijk volgende week zondag met een betere temperatuur wel.

Piet bedankt voor deze geïmproviseerde rit!

Groetjes Sjaak van Enckevort.

Programma zondag 14 juni 2020:

A- groep: Route, vertrektijd en wegkapitein in overleg te bepalen.

B-groep: Route en wegkapitein in overleg te bepalen, Vertrek: 8.30 uur