Ritverslag “Route Goch” 7-5-2017

Op deze toch weer frisse morgen stonden er helaas maar 9 personen aan de start van wat toch weer een mooie rit naar Duitsland zou worden.

Gelukkig liet onze Appie (Fons Pauwels) zich weer eens zien en werd dan ook hartelijk welkom geheten door de rest. Peter Hoeijmakers was vandaag onze wegkapitein en dan weet je vooraf al dat ons weer van alles te wachten staat.

Normaal fietst Peter bijna alle Véloklub ritten steevast achterin, maar vandaag kan ik alvast verklappen, fietste Peter de hele rit op kop! Nee fietsen hoef je Peter niet te leren.

We vertrokken vandaag richting Broekhuizen en koersten daarna via Blitterswijck naar de Maasbrug in Well. Peter werd in de koppositie aan het begin van de rit uiteraard wel bijgestaan. Daar was vooral Ger veelvuldig te zien. Ger had afgelopen vrijdag een geweldig toffe Freedom Ride gehad met de nodige Nederlandse wielerprominenten. Hij zat dus nog boordevol met positieve ervaringen en energie.

Het tempo was ondanks de tegenwind toch strak, dus moest iedereen er toch weer tegenaan. Bewonderingswaardig goed deed Appie het. Hij fietste met het grootste gemak van de wereld voorin mee. Klasse Appie!

De mooie veldwegen, wel af en toe met de nodige vervelende hobbels, werden omzoomd door de mooie geel bloeiende koolzaadvelden en het bloeiende fluitenkruid in de berm. Ook werden er al erwtenvelden gesignaleerd. Er was zelfs al het eerste gras gemaaid. Prachtige omgeving daar in de buurt van Asperden en Pfalzdorf. Na ruim 60 km zochten we in Weeze een mooi koffieadres, want daar waren de meesten wel aan toe. Het koffieadres dat onze wegkapitein voor ogen had, zat echter al bomvol met Frühstückgangers. Dus moesten we op zoek naar een ander goed adres en dat vond Peter (toevalligerwijze?!) bij de plaatselijke Italiaan. Prachtige restaurant. Makkelijk zittende kuipstoeltjes en warempel ook nog goede en goedkope koffie.

Na de koffie kregen we het een stuk makkelijker, want we hadden voornamelijk rugwind. Dit werd onze wegkapitein Peter natuurlijk ook gegund. Hij was nog niet van kop af geweest en hield dit ook tot het einde van de rit vol. Super Peter!

Via Tuindorp, Wellerlooi en Well, reden we voor de 2-de keer door Blitterswijck. Daarna nog even door Meerlo, Tienray en dwars door Horst. Bij café De Beurs in Horst werden we nog door diverse TWC Oranje leden goed aangemoedigd. Dank hiervoor!

Om 12:15 uur bereikten we het terras van de Sevewaeg. Een aantal ging toch nog even de fantastische verbouwing van het Grand Café bewonderen. Proficiat Sevewaeg!

Daarna namen de meesten op het verwarmde terras nog een lekkere kop warme chocomel, want de zomerse temperatuur was nog niet bereikt.

Peter bedankt voor deze mooie rit!

Statistieken:

Ritlengte: 102 km

Gemiddelde: 29.1 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 14 mei 2017.

Route: Maasduinen  (105 km).

Wegkapitein: Hans Scheres

Vertrek: 8.00 uur