Ritverslag seizoensopeningsrit 8 maart 2020: Peelronde

Ondanks de felle zuidwesten wind waren er toch 16 renners op deze openingsrit afgekomen. Dat viel voor de wegkapitein helemaal niet tegen. Ook was er nog een gastrijder te begroeten en wel Ger Roodbeen uit de Kronenberg. Welkom Ger. Velen hadden in de winterperiode nog wel wat aan de conditie geschaafd of zelfs al regelmatig gefietst op de MTB of racefiets. Dat gold echter niet voor Huub Huijs, want die had het water van oktober 2019 nog in de bidon zitten! Foei! Dat water werd natuurlijk verwijderd om geen “veteranenziekte” uit te lokken. Is al erg genoeg met al die virussen! Huub heeft zijn conditie wel een beetje op peil gehouden met de kluswerkzaamheden in zijn nieuwe woning. Of dit voor vandaag voldoende was, zou moeten blijken. Na een korte briefing vertrokken we richting Kronenberg. De openingsroute was bewust zo gekozen om eerst ca. 35 km tegen de harde wind in te boksen en daarna lekker naar huis te freewheelen. Via Kronenberg fietsten we zonder mondkapjes naar het Brabantse Corona-land. Gelukkig hebben we geen kwetsbare ouderen in ons midden! Haha! Via Helenaveen fietsten we over het gladde asfalt langs het kanaal naar Griendtsveen. Schitterend fietsen daar. Ook zag je vanmorgen alweer verschillende Brabantse fietsgroepjes. Altijd weer leuk om elkaar te begroeten. Na Griendtsveen koersten we richting Liessel en daarna rondom het prachtige Nationaal Park “De Groote Peel”.  Op kop werd er goed doorgedraaid, zodat het voor de meesten goed te doen was alhoewel er sommigen af en toe wel naar adem hapten. Nee, we noemen geen namen. Na Ospeldijk hadden we het zwaarste van de rit achter ons en konden we inderdaad lekker via Meijel en Grashoek langs Toverland naar Sevenum fietsen. Na 68 km arriveerden we bij onze de thuisbasis de Sevewaeg. Daar stonden ze ons al met open armen en koffie en vlaai op te wachten. Dat de koffie en vlaai er goed in gingen moge duidelijk zijn. Sommigen vonden dit nog niet voldoende en lieten nog een lekkere kelk met gerstenat aanrukken. Er werd nog lekker na gekeuveld over de fietsambities van dit jaar of over andere zaken. Onder andere de Corona-crisis, die hopelijk de fietsreis naar Noord Italië, die gepland staat voor begin juni, geen roet in het eten gooit. Afwachten dus. De kop van het seizoen is er af en gelukkig is dit zonder pech verlopen. Wat wil je nog meer? Niets toch! Allen een fijn fietsseizoen!

Groetjes wegkapitein Sjaak van Enckevort

Nieuwe leden!?

Gastrijders zijn altijd welkom! Valhelm wel verplicht.

Gastrijders kunnen een aantal keren kosteloos meerijden om de sfeer en de manier van fietsen te proeven. Wij huldigen het SUST principe. (Samen Uit Samen Thuis)

Bezoek eens onze website www.veloklubserum.nl voor meer informatie.

Bij verdere vragen neem dan gerust contact op met een van de bestuursleden.

Zie ook het artikel “Sportief fietsen: Dé hobby van deze tijd!” elders in ’t Klökske.

Programma zondag 15 maart 2020:

Gezamenlijke rit: A- en B-groep

Route: Kevelaer (ca. 80 km), Wegkapitein: Ger Driessen, Vertrek: 8.30 uur