Ritverslag A- groep fietsweekend “Thorn” 29 sept. 2019.

Wat zal het voor weer zijn morgenvroeg hebben zich vele Véloklubleden op zaterdagavond afgevraagd. Natuurlijk hebben ze tig-keren de buienradar geraadpleegd en de ook nog andere weersvoorspellingen. Maar vaak zijn deze voorspellingen ook maar gedeeltelijk waar en ligt er een beetje bangmakerij op de loer. Voor 6 Véloklubleden was dit geen reden om vanmorgen toch maar van start te gaan. Huub Hendriks was vandaag de wegkapitein en dan ben je bij voorbaat verzekerd van een mooie en goed verzorgde rit. Niet alleen de te verwachten regen was een probleem, maar zeker ook de harde zuidoosten wind. Windkracht 5 tot 6! Gelukkig was de rit vandaag ook richting het zuidoosten en dat betekent eerst hard werken tot Thorn en daarna lekker naar huis freewheelen. Wegkapitein Huub nam samen met Ger de koppositie in en werd er al flink door gefietst. Via Maasbree en Baarlo fietsten we langs de Maas richting Kessel, Neer en Buggenum. Richting Buggenum hadden we de wind echt 100% van voren, maar wegkapitein Huub bleef sterk overeind. Hij was vandaag in topvorm. Na Buggenum dwars door het centrum van Roermond richting Herten en Merum. Vanaf toen begon het toch een beetje te druppelen. We hadden gehoopt om dit tot na de koffiepauze te kunnen uitstellen. Maar helaas! Een aantal trok een regenjasje aan, maar echt nodig was dit niet. Via Linne, Heel en Panheel kwam na 57 km onze koffiepauze Thorn al in zicht. De uitbater van ons favoriete café stond ons al vriendelijk op te wachten en was blij met onze klandizie. En koffie zetten kunnen ze daar, want de 2 kopjes smaakten heerlijk. Na deze pauze dus het makkelijke stuk naar huis. Wind vol in de rug langs het Kanaal Wessem-Nederweert. Daar waren nog een paar obstakels ter bescherming van de plaatselijk bevers. Tsjonge jonge wat zijn wij goed voor die beestjes. In gezwinde spoed ging het naar Heibloem en via Grashoek fietsten we naar Sevenum. Voor een bezoekje aan het terras hadden de meesten geen zin meer, want door met name het natte wegdek waren we toch nog wat nat geworden en moest thuis de fiets nog gepoetst worden. Verder mogen we ons wel gelukkig prijzen dat we geen lekke bande of ander ongemak kenden! Al met al een zeer mooie rit vanmorgen met weersomstandigheden die gelukkig heel erg zijn mee gevallen. De thuisblijvers kregen dus ongelijk!

Huub bedankt voor deze supermooie rit. Deze rit moeten we er zeker inhouden!

Statistieken:

Ritlengte: 103 km

Gemiddelde: 28.3 km/uur.

Vanaf nu volgen er nog 5 gezamenlijke A- en B- ritten en we hanteren natuurlijk wel het SUST-principe.

Samen Uit, Samen Thuis!

Groetjes Sjaak van Enckevort.

Programma: Zondag 6-10-2019

Gezamenlijke A- en B-groep:

Route: “Wessem” (90 km)

Wegkapitein: Henk Hoeijmakers