Ritverslag A-groep  “Koningsbosch-Montfort” 19 augustus 2018.

Op deze “Zondag in het Zuiden” stond er om 7.30 uur een 8-koppige groep renners klaar om de rit naar Koningsbosch-Montfort te maken. Het was vandaag de Day After na het spetterende optreden van de nog steeds immens populaire regioband Rowwen Hèze op het Raadhuisplein in Sevenum. Dit ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de plaatselijke voetbalvereniging Sparta ’18.

Een enkel lid van de Véloklub was ook naar dit optreden geweest en gaf daarom vanmorgen niet thuis. Hij lag namelijk nog met “De neus omhoëg”.

Piet Janssen was vandaag de wegkapitein en had er weer echt iets moois van gemaakt.

Het werd een prachtige ronde in (midden) “Limburg”.

Met mooi weer en dat zou het ook blijven, vertrokken we vanuit Sevenum binnendoor naar Koningslust en Panningen. Daarna over diverse mooie bosfietspaden van het Leudal naar Haelen. De plaats Neer werd natuurlijk gemeden in verband met het grote schuttersfestijn, dat er vandaag gehouden zou worden. Vandaar dat Piet had gekozen om via Horn naar Roermond te fietsen. Op de Maasbrug van Roermond toonde Sjaak middels een sprint, dat hij trots was op zijn nieuwe Fulcrum Zero wielen. De rest kon hem niet volgen (of deed alsof)  en Sjaak kwam als eerste aan in Roermond! Na deze hilariteit reden we via Roermond door naar St. Odiliënberg en Reutje (leuk plaatsje). Dan van Maria Hoop naar Echterbosch en Koningsbosch. Voor koffie was het nog te vroeg, vandaar dat we flink doortrapten en langs Montfort scheerden en via Brachterbeek (woonplaats van oud Véloklub-lid Jaer Nabben) naar Wessem koersten.

Echter na Brachterbeek begon Alwin te klagen over een afloper. Zijn achterband was lek. We zijn er bijna, riep Piet en ons vedergewicht Alwin verplaatste zijn gewicht wat naar voren op de fiets. Met pijn en moeite bereikte hij toch de koffieplaats en wel Het Veerhuis in Wessem. Terras prachtig gelegen aan de Maas. Bovendien was het ook nog kermis in Wessem en de schoonmaakploeg had al de nodige armen uit de mouwen gestoken. Tijdens het koffie drinken, verwisselde Alwin zijn defecte band. Het koffie serveren kwam overigens vrij langzaam op gang (was zeker laat geworden op de kermis) en wegkapitein Piet begon al een beetje zenuwachtig op zijn klokje te kijken. Hij wilde namelijk niet te laat in Sevenum terug zijn. Na een lange pauze vertrokken we richting het Kanaal Wessem Nederweert. Nog ca. 60 “Kilomeaters” voor de boeg. Gelukkig was ons vandaag de windrichting goed gezind. We voelden op de terugweg de wind redelijk goed in de rug. Het tempo werd flink opgevoerd en van Heibloem naar Panningen werd zelfs de 40 km grens regelmatig aan getikt. Na Beringe ging het rechtstreeks richting Sevenum en daar arriveerden we om 12.20 uur op het terras van de Sevewaeg. De ober was snel ter plaatse en zei: “Bestel mar” en dat is toch nog altijd de beste hit van Rowwen Hèze.

Willy en Rinus waren net voor ons op het terras gearriveerd. Zij hadden de B-rit naar Bakel er juist op zitten. Gezellig nog even napraten over de mooie rit van vanmorgen en we vroegen ons af hoe het met onze Rowwen Hèze-ganger Peter zou zijn. Die heeft vandaag aan “Twië Wurd” genoeg namelijk: Genne Koppiën?

Misschien kan Rowwen Hèze ook nog eens een variant maken op het lied “Bliëve loepe” met de titel “Bliëve fietse”.

Wij blijven dat in ieder geval voorlopig wel doen!

Piet bedankt voor de fantastische rit van vandaag! Was top!

Statistieken:

Ritlengte: 125 km

Gemiddelde: 30.8 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma zondag 26 augustus 2018:

A-Groep:

Route: Wegberg (125 km)

Wegkapitein: Ger Driessen

Vertrek: 7.30 uur

B-Groep:

Route: Kinrooij (85 km)

Wegkapitein: Henk Janssen

Vertrek: 8.30 uur

Marathon TWC Oranje Horst (200 km)

Liefhebbers kunnen ook aan deze tocht meedoen. Opgave bij Henk Hoeijmakers

Vertrek: 7.30 uur in Horst.