Ritverslag route “Son & Breugel” A- groep 30-6-2019.

Vandaag de rit naar Son & Breugel onder leiding van Piet Janssen. Om half acht was het al een temperatuur van boven de 20°C en toch kwam John met arm- en beenstukken aan. Huh….wat is dat dan? Niet vanwege de kou, maar vanwege die verdomde processierups. Dit jaar is het echt een ware kwelling. Iedereen heeft er last van, maar John krijgt zeer heftige huidreacties. Vandaar zijn arm- en beenstukken. Wegkapitein Piet had de route iets ingekort door alle eikenstraten en eikenlanen zoveel mogelijk eruit te laten. Of dat gelukt is? En ook weer vandaag zou het tropisch warm worden. We kunnen ondertussen de buitentemperatuur, die al geregeld 37°C is geweest,  beter met een koortsthermometer gaan meten was al een opmerking (ha ha)! Toch stonden er maar 5 renners aan de start vandaag. Drie Véloklub leden zijn in Frankrijk, maar daarover verderop meer. Enkelen hebben al vakantie of hebben andere redenen. Toch vertrokken we vol goede moed richting Kronenberg en de Peel. Bij Neerkant zagen we al een heuse kameel in de schaduw staan. Hij had de twee “waterbulten” al op half zeven hangen (zeg maar hangtieten). Die was kennelijk al een stuk door zijn voorraad heen! Via Asten, Lierop, Geldrop, Nuenen fietsten we weer over de kilometerslange kasseienstrook naar Nederwetten. Is volgens mij een trend aan het worden om wat hobbelige wegen of Strade Bianche grindstroken in het parkoers op te nemen. We bereikten al vrij snel het verste punt van onze route en wel Son & Breugel. Voor koffie was het nog te vroeg, vandaar dat Piet ons maar vooruit stuwde. Het is trouwens ook wel fijn als je met de pauze al ruim over de helft van de route zit. Via Beek & Donk belandden we bij ons koffieadres de “Brabantse Kluis” in Aarle Rixtel. Een locatie, waar we graag vertoeven op de boerderij binnenplaats met goede koffie. Dat de koffie er goed in ging, moge duidelijk zijn. Na de pauze kregen we de wind lekker in de rug en dat maakte de terugreis zelfs zeer aangenaam. Met een vaartje van ca. 34 km via De Mortel, Bakel en Milheeze naar Griendtsveen. Langs het kanaal richting Helenaveen en toen naar de Sevewaeg, waar we om 12.15 uur de fietsen tegen de boom konden zetten. Prachtige route gehad, prachtig weer gehad en hopelijk krijgen we geen last van de processierups. De consumptie ging er natuurlijk goed in en we filosofeerden samen een beetje over de kansen van Max Verstappen en de halve finale van het Nederlands vrouwenvoetbalelftal. Van Max weten we het al, nu de vrouwen nog!

Piet bedankt voor deze mooie rit!

Statistieken:

Ritlengte: 118 km

Gemiddelde: 30.5 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Ritverslag route “Vortum Mullem” B- groep 30-6-2019.

Daar gaan we weer met het zonnetje aan de hemel 08.00 uur en al.

Met 24 graden op de thermometer, zo wil je iedere rit wel beginnen.

7 man aan de start (Ik kreeg een beetje het gevoel van 45 jaar geleden, zo is de Veloklub Sèrum in 1971 begonnen). Met een paar erg sterke mannen, die pakken bij de start dan ook meteen de kop, daarom zit er al snel een behoorlijk tempo in ze hadden dan ook geen aanmoediging nodig om harder te gaan rijden. Met een tempo zo rond de 30 Km/u gingen we richting Meterik dan Ysselsteyn Merselo Westerbeek, Oploo, Vortum-Mullem  naar onze koffieplaats daar moesten we even wachten. Ze moesten de poorten nog open maken, dus een beetje te vroeg voor de dames. Dat was geen enkel probleem voor de 7 knappe mannen voor de poort (ha ha). Ze maken de poort snel open en zo konden we genieten van een heerlijk bakje koffie. Dan gaan we weer verder via Holthees, Maashees, Geijsteren, Oostrum, Oirlo, Castenray, Melderslo en komen om 11.32 uur aan in Sevenum bij een heerlijke temperatuur van 33 graden zonder strubbelingen.

Heerlijk gefietst met een afstand van 87.2 km en een gemiddelde van 28.2 Km/u.

Zo willen we iedere week wel fietsen

Groetjes de wegkapitein Ger Tiesen

Marmotte.

De Véloklubleden Henk Hoeijmakers, Jan Engels en Leon van der Hulst, waren afgelopen weekend in Frankrijk om op eigen initiatief de zogenaamde Marmotte route te fietsen. Er moesten 4 bergen beklommen worden (Col de Glandon, Telegraph, Galibier, Alp d’Huez). Ze moesten niet alleen het gevecht aangaan met deze bergen, maar ook met de zinderende hitte. Temperaturen van zelfs boven de 40°C! Is dit nog wel verstandig? Nee dus en ze namen gezamenlijk de zéér verstandige beslissing om na 3 bergen, de laatste berg de Alp d’Huez een dag later alsnog te doen. Moedig maar ook verstandig! Als toetje pakten ze toen ook nog de mooie Col de Sarenne erbij. In 2 dagen tijd meer dan 5500 hoogtemeters is een topprestatie met deze hitte! Proficiat jongens! Ze kwamen overigens toch met een record terug uit Frankrijk, want in Zuid-Franse plaatsje Gallargues-le-Montueux werd een nieuw temperatuurrecord gevestigd van maar liefst 45.9°C! Jullie waren er bij!

OLS-Sevenum zondag 7 juli.

Zondag 7 juli is het Oud Limburgs Schuttersfeest in Sevenum.

De Véloklub steekt met veel leden op deze dag ook de vrijwilligershanden uit de mouwen en helpen hieraan mee. Volg de instructies via de email van de OLS-organisatie goed op. Kom op tijd, werk met plezier en maak er een mooie dag van!

We doen dit OLS allemaal voor Ôs Leef Sèrum!

Succes!

Het fietsprogramma is daarom verschoven naar zaterdag 6 juli. Zie beneden.

Programma:

Zaterdag i.v.m. OLS-Sevenum

Zaterdag 6 juli 2019:

A-groep:

Route: “Duitsland” (ca. 120 km)

Wegkapitein: Ger Driessen

Vertrek: 8.00 uur