Ritverslag “Route Goch – Weeze” 9-9-2018

We waren vanmorgen enigszins verbaasd dat er maar 7 renners aan de start stonden voor weer een rit naar onze oosterburen. Toch was het prima fietsweer en de meeste vakanties zijn toch weer voorbij. Enfin, andere bezigheden misschien! Peter Hoeijmakers was vandaag de wegkapitein en dat betekent bijna altijd, een rit die zich grotendeels in Duitsland afspeelt. Zo ook vandaag dus! We vertrokken richting Melderslo en Jan Engels nam maar meteen de plaats in die Peter Hoeijmakers normaliter inneemt, namelijk helemaal achteraan! Jan, die vanwege diverse vakanties al 6 weken niet meer gefietst heeft, moest een beetje in de luwte van het peloton beginnen. Prima toch! Peter was de gehele rit op kop of vrij ver van voren te vinden. De typische plek voor de wegkapitein. Van Melderslo vervolgden we de weg naar Tienray, Meerlo, Blitterswijck en in Wanssum de brug over. Het viel ons al op dat we zoveel bussen tegenkwamen.

Daar zitten de bezoekers in van het Q-Base dance festival van Weeze, wist iemand te vertellen. Ohhh … je moet het allemaal maar weten. Hele zaterdag en waarschijnlijk tot laat in de nacht gefeest en gedanst Niks voor ons dus!

Na de Wellse Hut gingen we via een mooi veldweggetje naar Siebengewald. We hadden er een flink tempo in, want de wind zat een beetje in de rug. Over een onzichtbare grens reden we Duitsland in en kwamen we in de plaatsen Asperden en de plaats met de typische Duitse naam: Pfalzdorf. We zijn bijna bij de koffie, zei wegkapitein Peter en dat betekent dat we bijna in Weeze waren. Nog even doortrappen en toen arriveerden we bij ons favoriete koffieadres in Weeze, namelijk een plaatselijk Italiaans restaurant. Echter deze was helaas nog niet geopend, zodat we bij het zeer drukke Markt café moesten aankloppen. Voldoende plaats op het terras, maar binnen zat het weer tjokvol met Frühstückgangers. Gevolg was wel dat we zeer lang op onze koffie moesten wachten, maar het was niet anders. Tijdens het lange wachten konden we het terrasmeubilair eens goed bestuderen. Het was namelijk nagenoeg helemaal opgebouwd uit oude houten pallets. Wel goed geschaafd en met sierlijke figuren erop gebrand. Mooie vorm van recycling en ook zeer creatief dus! We namen dus noodgedwongen een erg lange koffie pauze en gelukkig was de koffie nog goed ook!

Na de koffie stuurden we richting Laar en Auwelt en reden we achter langs het populaire pretpark Irrland in Twisteden. Daarna naar Walbeck en via Lingsfort en Arcen naar het veerpont, dat ons naar het populaire rozendorp Lottum bracht.

Via Grubbenvorst, Californië arriveerden we om 12.20 uur bij het zonnige terras van de Sevewaeg. Daar werd geproost op de zeer mooie rit, die Peter subliem hard aangevoerd en ook prima had geleid! Deze rit zal voorlopig zeker in onze programma’s blijven.

Peter bedankt voor deze mooie rit!

Statistieken:

Ritlengte: 102 km

Gemiddelde: 29.1 km/uur

(exact dezelfde gegevens als in 2017)

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma zondag 16 september 2018:

A-Groep:

Route: Weert – IJzeren Man (100 km)