In het kader van de voorbereiding op de Italiaanse fietsweek had de rittencommisie de Belgische Bilzen Classic op het programma gezet. Zes Véloklubleden die naar Italië gaan (Piet Janssen, Jo Hendriks, Louis Grubben, Peter Hoeijmakes, Ger Driessen, Sjaak van Enckevort) waren dan ook present in België. En dit waren niet de enigen van de Véloklub. Ook Thei Bouten en Stan Jansen waren ’s morgens vroeg afgereisd om deze Bilzen Classic te fietsen. Een tocht van 180 km lang en een totaal van meer dan 2000 hoogtemeters. De Bilzen Classic is een zeer mooie tocht waar meer dan 5000 personen aan deelnemen, maar is niet zo zwaar als de Waalse Pijl of Luik-Bastenaken-Luik Het weer was voortreffelijk. Bij de start was het zonnig en al ca 15°C.

Het fietsen vandaag was dus een genot. Super fietsweer en een zeer mooi landschap met o.a. heerlijk geurende gele koolzaadvelden. We bleven vandaag zoveel mogelijk bij elkaar en dat beviel iedereen goed. De drukte bij de eerste pauzeplaats beviel ons echter niet, waardoor we besloten om verder te fietsen en een leuk terrasje onderweg te zoeken. Dit terras vonden we in de buurt van Andenne. Heerlijk in het zonnetje en de meesten kochten zich nog een broodje gezond bij de tegenoverliggende sandwichzaak. In een woord genieten dus!

Na deze pauze gingen we op weg naar de zwaarste klim van de dag: De muur van Huy. Een zeer steile klim van 1300 m lang en diverse stukken van 17%. De hele weg is volgekalkt met veelal de tekst “Huy”. Dit betekende voor iedereen alles geven wat je hebt om boven te komen. Ger tikte als eerste het kappelletje op de top aan, gevolgd door Peter. Als Peter de eerste was geweest hadden we de muur van Huy omgedoopt naar “De muur van Peter Hoeijmakers”.

Na deze zware kluif ging de rit verder. De temperaturen waren inmiddels opgelopen naar 25°C. Het was dus zelfs warm.

In het laatste wat vlakkere gedeelte, werd er zelfs nog hard gekoerst. Diverse kleine groepjes hadden zich verzameld tot een grote groep. Dit betekende dus goed opletten en aanklampen. Uiteindelijk moesten Jo, Louis en Sjaak uit deze groep lossen en vervolgden de laatste 20 km met z’n drieën.

Om ca 16.45 uur bereikten we de finish in Bilzen en constateerden samen dat we weer een prachtige fietsdag zonder enige pech hadden gehad. Nou ja, enige pech viel er wel te melden, Sjaak had op het terras zijn tweede bidon laten staan. Een souvenir van de Véloklub, zullen we maar zeggen.

Statistieken:

Ritlengte: 187 km.