Ritverslag Bree 17 juli 2016
Vandaag stond er voor mij als wegkapitein een nieuwe route op het programma namelijk de rit naar het Belgische Bree. Niet een fietsgebied waar ik regelmatig te vinden ben. Dat betekent dus enkele weken van tevoren verkennen en de route steeds een beetje aanpassen en ook verbeteren.
Er stonden vanmorgen 9 Véloklubleden en 2 gastrijders om 7.30 uur aan de start. Robert Lenders (uit Panningen) en Ward Derix (uit Sevenum) maakten er dus een elftal van. Van Robert (zoon van Jan) weten we hoe die fietst, maar van Ward wisten we dat helemaal niet. Deze geblokte jongeling, die qua postuur een beetje lijkt op profrenner André Greipel (maar natuurlijk wel veel knapper is) zou volgens zijn Strava registratie toch wel een stukje kunnen fietsen. We zullen wel zien, hoe het met hem gaat vandaag.
De rit ging via de Sevenumse Bengd, Kronenberg, Helenaveen naar Neerkant. Vlak voor Neerkant werd er al stop geroepen. Wat nu, was de vraag? Probleem met onze gastrijder Ward. Na enige tijd kwam hij met een Véloklublid die assistentie had verleend weer aansluiten. In een bocht was zijn buitenband van de velg af gelopen. Nou die kerel moet wel extra veel kracht in zijn benen hebben, werd er door de rest gedacht. We konden dus weer verder richting Someren-Eind . Het weer was vandaag super. De temperatuur was al boven de 20°C alleen een beetje een hoge luchtvochtigheid (zweterig dus). Na Someren-Eind ging het richting Maarheeze, Soerendonk, Gastel en het Belgische Hamont. Echter vlak voor Hamont een 2-de probleem. Alweer Ward werd er gevreesd, nee hoor nu had Jac Oirbans een “platte”. Dit werd echter vakkundig door Jac opgelost. Na Hamont zetten we koers richting de Jachtweg (Jaagpad) langs het Kanaal Bocholt Herentals. Hartstikke mooi stukje fietsen langs dat water. Even later ging dit kanaal over in de Zuid Willemsvaart, waar we ook nog enkele kilometers langs fietsten. Ik ruik de koffie al riep John van achteren. Oh zei ik, dan is dat sterke koffie, want we moeten nog enkele km’s fietsen! Haha. Maar na het Belgische Beek kwamen we toch in het mooie centrum van Bree. De koffie/cola/thee smaakte heerlijk op het mooie marktplein van Bree.
Na deze vrij lange pauze kregen we een stukje minder asfalt (ca. 2 km) langs een drukke weg, maar het ging helaas niet anders. We moesten tenslotte weer het kanaal de Zuid Willemsvaart over. De wegen werden daarna alleen maar beter. Via Molenbeersel en Groot-Beersel gingen we weer naar het Nederlandse plaatsje Haler. Echter in Haler was een motor streetrace bezig en konden we dus niet passeren. Piet Janssen kwam de wegkapitein meteen tegemoet met een routewijziging via Hunsel. Bedankt Piet! Vanaf Bree hadden we de wind wat lichtjes in de rug, hetgeen betekende dat het tempo flink omhoog ging. Sander Pauwels (in Italië genaamd: Sandrino) die zojuist was terug gekeerd uit Zuid Frankrijk was ook weer in topvorm. Hij heeft, volgens eigen zeggen, altijd goede benen als hij terug keert van zijn Italiaanse vriendinnetje. Ook Ger Driessen, die als herboren was terug gekeerd van zijn vakantie uit Italië, had goede benen. Samen met Sandrino voerden ze het tempo alsmaar op. Hoe zou het gaan met onze nieuwe gastrijder Ward, was de vraag? Nou die deed het héél goed. Hij kon probleemloos volgen, sterker nog op een gegeven moment nam Ward de kop over van Ger een legde samen met Sandrino de rest van het peloton op de pijnbank. Het moet niet gekker worden. Iedereen moest diep in de beugels om te kunnen volgen. Ik moest als wegkapitein dan ook regelmatig aan de bel trekken, maar steeds ging het tempo weer regelmatig boven de 40 km/uur. Dan wordt het toch voor een aantal topsport en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Toch ging het allemaal volgens goed. Via Haelen, Leudal en Helden fietsten we naar het Limburgse Bree (Maasbree dus). In Helden namen we afscheid van Jan en Robert en in Maasbree kon John in de remmen knijpen. De laatste hindernis was nog de Pogio van de Sevenumse Dijk. Voor de punten van de bolletjes trui deed gastrijder Ward niet meer mee, maar Piet en Ger konden het niet laten om hier wèl voor te strijden.

Wij kwamen om ca. 12.45 uur terug in Sevenum en namen nog snel even een consumptie op het al gezellige terras van de Sevewaeg.

De rit was dus prima verlopen met 2 super goede gastrijders. Top! Wellicht zien we jullie nog een keer!

Statistieken:
Ritlengte: 133 km
Gemiddelde: 29.7 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 24 juli 2016.
Route: Neukirch (120 km).
Wegkapitein: Peter Driessen
Vertrek: 7.30 uur