Ritverslag Kevelaer zondag 11 maart 2018

Traditioneel is de 2-de rit van het seizoen altijd de rit naar de Duitse bedevaartsplaats Kevelaer. Ger Driessen was vandaag de wegkapitein en dat nadat hij de dag ervoor nog bijna 190 km gefietst had tijdens de “Schwalmtal – Waldniel”  toertocht. Knap Ger!

Gelukkig stonden er in totaal 15 leden aan de start om deze, volgens Rinus van Oudenaarde, religieuze tocht te maken. Ook was Sjaak weer present en sprak nog een verlaat seizoen openingswoord naar de rest van de groep. Hij hoopte op een mooi maar ook een veilig fietsseizoen met liefst geen ongelukjes of verdere ongemakken dit jaar.

Na een korte ritbriefing van Ger vertrokken we richting Horst.

Echter toen we goed en wel op weg waren, kreeg Eugène vlak over het spoor in Hegelsom al een lekke band. Nou dat begint al goed, is dit trouwens een record!?

Maar wat wil je met zo’n nat wegdek en daar nog een hoop kleine scherpe steentjes op. Met vereende krachten werd dit euvel snel verholpen en kwam de gaspatroon van Jan Engels weer goed van pas. Eugène had hier graag een kopje koffie voor over. Via Meterik, Veld-Oostenrijk, Castenray, Meerlo, Blitterswijck reden we de Maasbrug in Well over. Temperatuur was vanmorgen al vroeg in de dubbele cijfers en de wind was ook goed dragelijk. Prima weer dus zo vroeg in het seizoen. Maar toen we goed en wel de Duitse grens gepasseerd waren begon het toch nog onverwacht te druppelen. Dat was dus toch al de 2-de tegenvaller van vandaag. Sommigen trokken toch nog snel even het regenjasje aan. We reden langs een mooi fietspad langs het vliegveld Weeze en bereikten via Wemb onze vertrouwde plaats Kevelaer. De meesten staken traditiegetrouw nog een kaarsje bij de mooie kapel op om zodoende het levensgeluk dit jaar een beetje goed gezind te stemmen. Of dit helpt? “Wir werden sehen”!

De kwaliteit van het koffieadres in Kevelaer werd wisselend ervaren. Sommigen vinden de koffie echt te slap en de bediening kon ook wel iets vriendelijker! Misschien volgend jaar weer eens een ander adres proberen!

Na de koffiepauze vervolgden we Kevelaer-route weer. Helaas was het nog niet helemaal droog en hielden sommigen het regenjasje nog maar mooi aan. Via Berendonk, Lüllingen, Spitzfeld en Walbeck kruisten we bij Lingsfort weer de Nederlandse grens. Het laatste stuk van de route draaiden enkele leden af richting hun eigen woonplaats, maar de meesten reden toch mee tot het eindpunt van de rit namelijk de Sevewaeg, waar we om 12.15 uur arriveerden.

Sjaak kwam er toen pas achter dat hij een “afloper” had en besloot om geen consumptie meer te nemen maar snel huiswaarts te gaan. De gegadigden namen nog wel een consumptie.

Ger bedankt voor deze mooie rit!

Ritgegevens:

Ritlengte: 76 km

Gemiddelde: 27.0 km/uur

Woensdagmiddag ritten.

Deze woensdagmiddag ritten zijn bedoeld voor de Vutters, vakantievierders etc.

Start: 13.00 uur bij Sevewaeg

Route: ca. 80 km met koffie/thee pauze

Wegkapitein: ter plaatse bepalen.

Programma zondag 18 maart 2018.

A-groep:

Route: Nederweert-Liessel (90 km)

Wegkapitein: Peter Driessen

Vertrek: 8.30 uur bij de Sevewaeg

B-groep:

Route: Ittervoort (75 km)

Wegkapitein: Jan Steegs

Vertrek: 8.30 uur bij de Sevewaeg

Gastrijders zijn altijd welkom! Valhelm wel verplicht.

Gastrijders kunnen een aantal keren kosteloos meerijden om de sfeer en de manier van fietsen te proeven. Wij huldigen het SUST principe. (Samen Uit Samen Thuis)

Bezoek eens onze website www.veloklubserum.nl voor meer informatie.

Bij verdere vragen neem dan gerust contact op met een van de bestuursleden.

Groetjes Sjaak van Enckevort