Ritverslag “Klimmen-Banneux-Klimmen” 17-5-2015

Vandaag hadden we diverse fietsmogelijkheden bij de Véloklub namelijk: 1) Klimmen-Banneux-Klimmen 2) Nordeifeltour-Simmerath 3) Alternatieve route.

Een groepje van 6 ging de eerste mogelijkheid doen namelijk “Klimmen-Banneux-Klimmen”. Een tocht die we hebben overgehouden van de wielerclub Klimmen. Zij mogen deze tocht niet meer massaal uitvoeren in België. Dus dan doen we het zelf maar, moet Ger Driessen 2 jaar geleden al gedacht hebben. We hebben tenslotte GPS systemen en de route was hierop al opgenomen.

Om 8.00 uur stonden we op de parkeerplaats in Klimmen startklaar om aan deze tocht te beginnen. Ger, Piet en Sjaak hadden deze tocht in maart ook al eens getraind. Toen nog geen blaadjes aan de struiken en bomen en natuurlijk ook een stuk frisser. Vandaag zou het super fietsweer worden en dat werd het ook. Alleen ’s morgens nog even de arm- en beenstukken aan. Zuid Limburg lag er zeer vredig en prachtig bij vanmorgen. De typische Zuid Limburgse holle weggetjes met de veelal bloeiende hagen gaven een prachtig aanblik. Natuurlijk werd er ook goed door gefietst tot onze zelf georganiseerde pauzeplaats, de bedevaartsplaats: Banneux.

Onderweg kregen we nog wel eerst een probleem, in de buurt van Blegny was de weg nog niet geasfalteerd. Dan is 1 km over zo’n korrelmixpad fietsen toch best vervelend. Maar ja, het hoeft ook niet allemaal mee te zitten. De bedevaartsplaats Banneux werd voor 11.00 uur nog bereikt. Een drukte van belang. Hele busladingen stapten er uit. Sommigen verwachten wellicht nog meer verschijningen. De aanwezige horeca vaart er wel bij. Zo zochten wij ook een mooi terras uit en bestelden er koffie met rijstevlaai. Wel duur, maar dan krijg je ook wat! Na de pauze zou het zwaarste gedeelte van de tocht nog volgen. De zeer steile klim in Pepinster en nog vele anderen. Toch waren de meesten van ons goed voorbereid. Zeker de mannen die naar Gran Canaria waren geweest, waren niet echt bang van deze “pukkeltjes”. Als je de “Valley of Tears” in Gran Canaria hebt gefietst, dan kun je bijna alles aan. Maar ook Ger en Pierre lieten zich van de beste kant zien. Om ca. 15.00 uur bereikten we weer onze startplaats Klimmen. Nog even wat drinken op een terras en dan naar huis.

Het was weer een zeer gezellige fietsdag geweest.

Ger bedankt voor de organisatie.

Statistieken:

Ritlengte: 121 km

Gemiddelde: 24.5 km/uur

Hoogtemeters: 1980 m.

Groetjes Ger en Peter Driessen, Peter Hoeijmakers, Piet Janssen, Pierre Engels, Sjaak van Enckevort