Ritverslag “Mijl op Zeven” 21 oktober 2018

Vroeger was het gezegde: mijl op zeven. Mijl op Zeven betekent: met een flinke omweg, omslachtig. Als van iets wordt gezegd dat het mijl op zeven is, wil dat dus zeggen dat het gemakkelijker en sneller kan.

Zondagmorgen staan 16 Véloklubleden, A en B groep, bij de Sevewaeg klaar om vandaag de route naar Mijl op Zeven te fietsen te Ospeldijk, aan de rand van Nationaal Park de Groote Peel. Maar voordat er gestart kan worden, komt Huub H, er achter dat het balhoofd van zijn racefiets wat te veel speling heeft. Snel wordt deze klus geklaard. En zoals hierboven staat, gaan we naar de Ospelse Peel met een flinke omweg. Iedereen heeft zich warm aangetrokken, want het is deze ochtend erg fris. Lange mouwen en armstukken zijn vanmorgen uit de kast gehaald en de meesten hebben ook alweer de winterhandschoenen aan, op een enkeling na die zich niet neerlegt bij koude vingers. Op de kou na is het schitterend fietsweer, weinig wind en een zonnetje. Omdat het een van de laatste ritten van het fietsseizoen is, ligt het tempo niet zo hoog. Via Kronenberg, America, Evertsoord naar Helenaveen. Hier en daar waren de akkers bedekt met nog wat mistflarden. Daarna wordt er via Meijel naar Neerkant gefietst en komen na wat omzwervingen aan in bezoekers centrum van de Ospelse Peel, waar de koffie pauze was gepland. Met dit mooie herfstweer was de parkeerplaats dan ook goed bezet. Na genoten te hebben van de gebruikelijke 2 tassen koffie werd de route hervat en via Meijel, Grashoek, kwam Sevenum weer langzaam in zicht.

Om 12:20 uur werd het terras van de Sevewaeg aan gedaan. Afstand 80 km en gem. snelheid van 28,7 km/h. En geen lek vandaag. Kortste weg naar bezoekerscentrum is 46 km, wij hebben 80 km gefietst, het kan dus korter en het kan dus sneller.

Wegkapitein  Peter Driessen.

Slotactiviteit:

Zaterdag 27 oktober is onze slotactiviteit 2018.

We gaan op eigen gelegenheid naar Graanbranderij de IJsvogel, Schans 20a, Arcen.

15:00 uur: ontvangst met koffie en Limburgse vlaai, rondleiding met een proefbankje, hapje en miniflesje.

Organisatie: Jan Engels/Henk Hoeijmakers

Programma 28 oktober 2018:

Afsluitingsrit van het seizoen voor A- en B-groep zonder tussentijdse koffiepauze. (75 km)

Wegkapitein: Sjaak van Enckevort.

Vertrek: 9.00 uur

Na afloop: Koffie/thee en vlaai bij de Sevewaeg en wellicht ook nog een consumptie(s)!