Ritverslag “Nordeifeltour” 29-5-2016

Op zondag 29 mei 2016 werd door de Tour en Wieler Club van Klimmen de 2-de Nordeifeltour georganiseerd. De Nordeifeltour is het nieuwe alternatief van de befaamde toertocht “Klimmen-Banneux-Klimmen”. Van de Véloklub hadden zich 10 leden opgegeven om aan deze pittige tocht (140 km en ca. 2500 hoogtemeters) deel te nemen.

Om 6.30 uur vertrokken we met 3 auto’s en fietsaanhangwagen richting Monschau. Eicherscheid (in de buurt van Monschau) was de startplaats. De grote vraag vandaag was natuurlijk: Hoe zal het weer zich gedragen? De weersvoorspellingen waren niet erg optimistisch, maar de betrouwbaarheid hiervan liet de laatste dagen ook te wensen over.

Verstand op nul en starten maar. Deze tocht was met name bedoeld als voorbereiding op de fietsweek naar Zuid Frankrijk over 2 weken. Reden waarom veel deelnemers aan deze fietsweek ook aanwezig waren vandaag. Veel klimwerk dus.

Fietsen kun je bij ons in de regio prima, maar voor klimwerk moet je toch even van huis af. Tegen 9.00 uur vertrokken we, wel op een plaatselijk nat wegdek. Temperatuur was prima en de sfeer ook. We fietsten zoveel mogelijk in groepsformatie en op de lange klimmen werd op de top gewacht. Dit werkte prima. Het fietsen in de Eifel is werkelijk prachtig. Zeer goede wegen en een schitterende omgeving. WTC Klimmen had voor ons een prachtige route uitgewerkt. Na precies 50 km hadden we onze 1-ste pauze. Alles was ruimschoots voorradig behalve koffie. Jammer, want die hadden we wel gewild. Dat de route pittig was, daar kwamen we onderweg wel achter. Stijgingen van meer dan 18% waren meer regel dan uitzondering. Er moest door iedereen dus flink gewerkt worden. Toch wist iedereen op zijn eigen tempo het toch wel bergachtig landschap te bedwingen. Na ruim 90 km was de 2-de pauzeplaats in de omgeving van Strauch. Deze was toch wel weer welkom en werden de versnaperingen weer aangevuld. Na deze pauzeplaats gingen we er weer vol tegenaan. Nog 50 km, maar wel zware kilometers met als toetje de beklimming van de Hammer. Maar voordat we hieraan begonnen reed Ger Driessen zijn voorste bandje nog lek. Flinke snee er in, maar wat wil je met zulk nat wegdek. Dit was toch weer snel gepiept. Tegen 16.00 uur bereikten we na ca. 6 uur de finish in Eichersheid. Iedereen was moe maar voldaan en gelukkig hadden we ook nog redelijk goed weer gehad. Géén regen en tegen het einde van de rit zelfs nog wat zonneschijn! Wat wil je nog meer?

De terugreis verliep prima, maar hoe kan het anders met chauffeurs als Jo Hendriks, Ger Driessen en Jan Engels. Bedankt. Huub bedankt voor het regelen van de aanhangwagen.

Kortom, een prima fietsdag met weer de nodige klimtraining!

2016-5-30 Nordeifeltour

Statistieken:

Ritlengte: 140 km

Hoogtemeters: 2460 km/uur

Groetjes Sjaak van Enckevort

Programma 5 juni 2016.

Route: Eindhovens Kanaal (120 km).

Wegkapitein: Ger Driessen

Vertrek: 7.30 uur

Fotoshoot nieuwe wielerkleding.

De fotoshoot van afgelopen zaterdag is prima verlopen!

Met dank aan fotograaf Hans van der Beele en de zeer mooie locatie van de Fam. Van Essen.