Ritverslag Oranjetocht TWC  26 april 2014.

Vandaag was de primeur van de Konings Oranjetocht te Horst.

TWC Oranje had alles goed geregeld. Zelfs het weer was er een om een puntje aan te zuigen. Temperatuur zou oplopen naar boven de 20°C en we zouden weinig wind te verduren krijgen. Toch had ons nieuwste lid Freek van Dijk niet goed begrepen dat de Oranjetocht de belangrijkste toertocht uit deze regio is. Hij had de wekker wel gehoord, maar weer ingedrukt en weer in slaap gedoezeld. Gevolg wakker geschrokken en overhaast naar Horst gefietst. Toch kon hij nog juist, weliswaar met kleine oogjes, bij de rest van het Véloklub peloton (14x) aansluiten.

Aangezien Koning Willem Alexander in verband met verplichtingen elders niet het startschot kon lossen, vertrokken we om ca. 7.45 uur zelf maar. Via de prachtige buitengebieden van Sevenum (De Bengd en de Heesbeemd) reden we richting Maasbree en Baarlo. Zoals gezegd, het weer was perfect en de vogeltjes kwetterden uit volle borst mee. Via het Jaomerdal fietsten we naar Vierssen en Hinsbeck. In Hinsbeck kregen we de nodige beklimmingen voorgeschoteld met soms een stijgingspercentage van wel 10%. Toch ging het fietsen prima. Strak tempo en toch genieten van de dag en de schitterende omgeving met veel mooie veldwegen.

Na ruim 50 km kregen we net buiten Hinsbeck op een Bauernhof Kaffee met “Selbstgemachter Kuchen” geserveerd. In een woord: Herrlich!

Na deze eerste pauze kregen we nog wat heuvels te verwerken in Dornbusch, Schlibeck, Herongen, Vogelsrath en Niederkrüchten. Na deze heuvels arriveerden we bij Nationaal park “De Meinweg”. Eén lange weg (vals plat) door een schitterend natuurgebied. Gelukkig hadden we “vals plat” omlaag en scheurden we met een vaartje van tegen de 40km/uur richting de tweede pauze plaats “Herberg de Bos” in Swalmen. In tegenstelling met vanmorgen was er nu gelukkig wel een vrij plaatsje op het terras en lekker in het zonnetje! Na deze pauze gingen de 9 Véloklubleden die de 150 km tocht fietsten richting Beesel en namen we het veerpont naar Kessel. Via Helden gingen we toch weer richting Sevenum. Kennelijk kan de organisatie niet meer om Sevenum heen, maar moeten ze er vaker doorheen. Om 13.45 uur arriveerden we de finish en de gezellige drukte bij café de Beurs. Hier dronken we nog een consumptie op de mooie eerste Koningstocht.

Met een ritlengte van 152 km en een mooi gemiddelde van 29,4 km/uur zouden we van Willem Alexander een vette knipoog hebben gekregen en een van “oor tot oor open mond schaterlach” van Maxima.

TWC Oranje bedankt voor deze mooie tocht!

Ritverslag 27-04-2014

Zeg nou zelf: Vanmorgen was het met deze regen geen fietsweer.

Ik denk dat WA en Max ook wel in bed zijn blijven liggen, waarbij WA nog een lekker ontbijtje op bed heeft gekregen. Tenslotte was hij vandaag jarig! Proficiat WA!

Programma 4-5-2014

Route: Deurne – Bakel (100 km)

Wegkapitein: John Smedts

Vertrek:  8.00 uur.