Ritverslag Peter Winnen Classic (PWC 2014) zaterdag 16 augustus 2014.
Niet op 17-08-2014 zoals in ons programma was opgenomen, maar op 16-08-2014 werd dit jaar de Peter Winnen Classic 2014 verreden. Dit werd ons fijntjes medegedeeld door een 82-jarige trouwe Véloklubnieuws-lezeres. Waarvoor nog dank!
De PWC 2014 wordt jaarlijks altijd perfect georganiseerd door Tourclub Ysselsteyn. Dit jaar goed voor 450 deelnemers/sters.
Om 8.30 uur stonden er 6 Véloklubleden (Louis, Huub, Ger, Freek, Piet, Sjaak) klaar om aan deze mooie tocht van 140 km te beginnen. Ook sloot TWC-er Leo Hesen bij ons aan, die vorige week ook al met ons de Véloklub-marathon had gefietst. Leo is echter ook een halve Sevenummer, want hij is de kleinzoon van de voormalige groente- en fruitspeciaalzaak Spee, gelegen aan de Peperstraat. Het klikte de vorige keer ook goed tussen Leo en de Véloklubleden, dus zou het vandaag ook wel weer goed komen. Theo Bouten was al eerder aan deze tocht vandaag vertrokken, want hij fietst dit soort tochten liever alleen dan in een groter gezelschap. Je verliest veel te veel tijd op pauzeplaatsen etc., is Theo zijn motto. Gelijk heeft Theo wel, want we hebben hem de hele dag nergens meer waargenomen. De PWC voert altijd voor een zeer groot gedeelte over Duits grondgebied. In Wanssum de Maasbrug over en dan zit je zo in Duitsland. Onderweg sluiten allerlei renners bij elkaar aan en zo praat je ineens met mensen afkomstig uit het hele land. Zo ook twee renners, waarvan er een geboren en getogen was in Sevenum, maar nu al tientallen jaren in Naarden woont. Hans Maassen is zijn naam. Hij voelde zich nog zoveel Sevenummer dat hij de hele dag met ons heeft meegefietst. Hij was zeer geïnteresseerd in het reilen en zeilen van de Véloklub en er vloeiden dus ook boeiende gesprekken uit voort. Fietsen hoefde je Hans niet te leren, want op de Duitse heuveltjes was Hans steeds vooraan te zien.
Zoals gezegd de PWC tocht gaat het merendeel over Duits grondgebied, maar de organisatie verdient een groot compliment want zij weten altijd de meest prachtige wegen te vinden. Mooie rustige wegen en ook een aantal leuke heuvels in de buurt van Xanten. Na ongeveer 60 km was de eerste pauze en die werd binnen genuttigd. Terras zat al vol en het was overigens ook niet zo heel warm. De Kaffee en Kuchen vond weer gretig aftrek en er werd het nodige met de gasten uit Naarden besproken.
Na deze pauze weer op pad. Droog bleef het echter niet de gehele rit. Af en toe gingen de hemelsluizen even open en moesten de regenjasjes weer even aangetrokken worden. Koud was het gelukkig niet. Het tempo zat er overigens goed in. We fietsten de gehele rit boven de 30 km per uur en dat is toch aardig door fietsen. Op 20 km voor de finish hadden we in een mooi rosarium nog een tweede stop. We waren er niet echt aan toe, maar we hebben er toch maar gebruik van gemaakt. Gezellig kletsen op een prachtig terras en een lekkere consumptie erbij is ook niet verkeerd.
Het laatste traject naar Ysselsteyn was nog het zwaarste. Wind flink op kop en af en toe ook nog een fiks buitje. Toch bereikten we allemaal fit de finish waar Peter Winnen “himself” ons op het terras al opwachtte. Hij informeerde belangstellend, welke tocht wij gefietst hadden en hoe het ons vergaan was. Ger antwoordde, wij hebben natuurlijk de langste 140 km tocht gefietst met een gemiddelde van 30,5 km/uur en het was overigens een super mooie tocht Peter. Peter Winnen drukte zijn lippen flink op elkaar en glimlachte zeer tevreden naar ons. Top jongens! Zelf had Peter een kortere afstand gefietst en dat gaat hem nog zeer goed af getuige de bijgevoegde foto.

Organisatie bedankt! See you at Peter Winnen Classic 2015!

Groetjes,
Sjaak van Enckevort

Programma zondag 24-08-2014

1. Marathon TWC Oranje.
Keuze uit: 150 km of 200 km
Route Duitsland-Veluwe (o.a. Postbank)
Leiding heeft TWC Oranje en er is een volgwagen aanwezig!
Beide tochten hebben kleine lunch en koffiepauze (koffie + vlaai) Kosten: € 10.
Vertrek 150 km bij de Beurs-Horst: 8.30 uur (vertrek in Sevenum naar Horst: 8.15 uur)
Vertrek 200 km bij de Beurs-Horst: 7.30 uur (vertrek in Sevenum naar Horst: 7.15 uur)

Wil je hieraan meedoen dan graag van tevoren via email even aanmelden bij:
Sjaak van Enckevort. Bedankt!

2. Route: Meijel, Nederweert, Budelschoot, Stramproy (120 km)
Wegkapitein: Jan Steegs
Vertrek: 7.30 uur